Główna treść artykułu

Abstrakt

O DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI DOROSŁYCH: KIEROWANIE DIALOGIEM POMIĘDZY KONSENSUSEM A DYSKRYMINACJĄ WE WSPÓŁCZESNYCH SPOŁECZNOŚCIACH WIELOKULTUROWYCH


W niniejszym artykule autor rozpoznaje możliwości demokratycznej edukacji dorosłych, rozumiejącej „obywatelstwo jako praktykę” we współczesnych społecznościach wielokulturowych, które charakteryzuje pluralizm i różnica. Priorytetem jest polityczny wymiar edukacji, uczenie się oraz koncepcja edukacji. Jest to nierozłącznie związane z otwartą przestrzenią debaty, niezgody i „konfliktu”, co stanowi podstawę dla praktyki demokracji. Zaczynając od koncepcji Jürgena Haber-masa, dotyczącej deliberatywnej demokracji i strefy publicznej, gdzie już sam autor ukazywał braki tej koncepcji, niewystarczająco odpowiadającej kwestiom związanym z władzą i różnicą, które są tak istotne dla współczesnych społeczności wielokulturowych. Habermas, odnosząc się do koncepcji Chantal Mouffe i Jacques’a Rancière’a na temat „polityczności” i „polityki”, argumentuje, że demokratyczne obywatelstwo powinno być postrzegane jako demokratyczna praktyka, w której wszyscy potencjalni członkowie społeczności mogą w niej aktywnie uczestniczyć i mówić jako równi członkowie niezależnie od ich statusu. Wówczas demokratyczna praktyka może być także doświadczana jako możliwość uczenia się. W konkluzji autor przedstawił koncepcję edukacji dorosłych i jej związek z demokratycznym obywatelstwem we współczesnych społecznościach wielokulturowych.

Słowa kluczowe

adult education citizenship community democracy multiculturalism edukacja dorosłych obywatelstwo społeczności demokracja wielokulturowość

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Mikulec, B. (2017). ON DEMOCRATIC ADULT EDUCATION: NAVIGATING THE DIALOGUE BETWEEN CONSENSUS AND DISSENSUS IN CONTEMPORARY MULTICULTURAL COMMUNITIES. Dyskursy Młodych Andragogów, (18). https://doi.org/10.34768/dma.vi18.71