Adult Education Discourses

Aktualny numer

Nr 26 (2025)
Opublikowany listopada 21, 2025

"Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses" są punktowanym czasopismem naukowym (70 pkt.), wydawanym nieprzerwanie od 2001 roku. Czasopismo wydawane jest corocznie przez Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, który finansuje jego wydanie.

„Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses" to rocznik skierowany do badaczy z polskich i międzynarodowych środowisk naukowych prowadzących badania nad szeroko rozumianą edukacją dorosłych (obejmującą formalne, pozaformalne i nieformalne jej obszary) oraz kontekstami uczenia się i rozwoju człowieka dorosłego. W DMA stworzyliśmy otwartą - międzypokoleniową i międzykulturową - przestrzeń do prowadzenia naukowych dyskusji o dorosłym człowieku. Różne konteksty tych dyskusji pojawiają się na łamach naszego rocznika w postaci tematycznych dyskursów, takich jak np. dyskurs kulturowy, dyskurs biograficzny, dyskurs edukacji w szkole wyższej, dyskurs różnorodności w edukacji dorosłych czy też dyskurs profesjonalizacji; otwarci też jesteśmy na tworzenie nowych obszarów dyskusji. Badaczy interesujących się szeroko rozumianą edukacją i rozwojem ludzi dorosłych zachęcamy do publikowania artykułów w ramach proponowanych dyskursów, a wszystkich Czytelników serdecznie zapraszamy do śledzenia ich treści w kolejnych tomach „Dyskursów Młodych Andragogów/Adult Education Discourses".

Publikujemy artykuły w języku polskim i angielskim. Każde zgłoszenie poddawane jest recenzji redakcyjnej, a następnie przesyłane jest do dwóch zewnętrznych recenzentów (podwójna ślepa recenzja). Redakcja DMA nie pobiera opłat za składanie artykułu i prace redakcyjne nad tekstem oraz za publikację w czasopiśmie. Wersją pierwotną czasopisma jest wydanie papierowe (ISSN 2084-2740). Od 02 tomu wszystkie artykuły publikowane są w otwartym dostępie a od roku 2020 artykuły udostępniane są na otwartej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 (CC BY 4.0). "Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses" indeksowane są w bazie ERIH PLUS (The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences) oraz w bazie EBSCO i bazie CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities), gdzie od tomu 15. czasopismo dostępne jest także pełnotekstowo. Bazy te znajdują się w wykazie baz referencyjnych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Aktualny numer DMA

 
Pełny numer
DMA26/2025

DYSKURS PRAKTYKI BADAWCZEJ

Rob Evans
9-26
Navigating the unconditional: doing research the only way you can
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.783
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.783
Hazel Wright
27-47
Researching thoughtfully
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.780
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.780
Bernhard Schmidt-Hertha
Epistemological and methodological foundations of adult education research – a personal statement
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.774
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.774
Marianne Høyen
Can I be a universal academic and stay loyal to my cultural roots? A Danish researcher reflects on the choices this entails
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.779
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.779
Angela Pilch Ortega
83-98
Doing research in a postcolonial context. Navigating the unconditional from a biographical research perspective
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.773
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.773
Hazel R. Wright, Inger Helen Midtgård, Donata Puntil, Berit Bareksten, Gaia Del Negro , Silvia Luraschi
Dignity through touch for an ethics of care: pandemical tales
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.781
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.781
Peter Alheit
119-150
Biographicity as a project. On the foundation of a research programme on lifelong learning
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.761
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.761

DYSKURS GERONTOLOGICZNY

Ilona Zakowicz
Przedstawienia starości we współczesnej kulturze wizualnej
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.766
pdf
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.766
Joanna Frątczak-Muller
171-187
Well-being and respect for seniors. Exploring the meaning of care farms
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.758
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.758
Izabela Kaźmierczak-Kałużna
189-208
Śpiewam, tańczę, podróżuję – hobby jako płaszczyzna aktywności i edukacji nieformalnej osób w wieku emerytalnym
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.772
pdf
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.772
Agnieszka Konieczna, Monika Żak
209-230
Ad hoc and proactive approaches of older adults to daily memory problems
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.755
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.755

DYSKURS EDUKACJI W SZKOLE WYŻSZEJ

Alicja Jurgiel-Aleksander, Zdzisław Aleksander
233-248
Sposób postrzegania siebie jako dorosłego uczącego się podmiotu i znaczenie edukacji w szkole wyższej w fenomenograficznej rekonstrukcji wypowiedzi osób pokolenia Z na temat doświadczania studiowania
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.765
pdf
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.765
Anna Kławsiuć-Zduńczyk
249-273
Oczekiwania pokolenia Z wobec edukacji zdalnej na poziomie kształcenia wyższego
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.756
pdf
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.756
Zuzanna Wojciechowska
275-293
Immersyjna i zappingowa edukacja pokolenia Z. Narracja o znaczeniu technologii w codziennym uczeniu się młodych dorosłych
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.757
pdf
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.757
Adrianna Nizińska
295-309
Dziedzictwo kulturowe i odnowa życia społecznego. Współpraca uniwersytetów i społeczności lokalnych jako studium przypadku
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.770
pdf
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.770

DYSKURS RÓŻNORODNOŚCI W EDUKACJI DOROSŁYCH

Tomasz Maślanka
313-331
The subversive strategies of populist power: on the emancipatory potential of citizenship education and the public sphere
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.749
pdf (English)
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.749
Magdalena Pokrzyńska
333-353
Partycypacyjny model dokumentacji dziedzictwa kulturowego: od uczenia się do społecznej łączności. Badania terenowe na Bukowinie
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.760
pdf
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.760
Roksana Pilawska-Gronostaj
355-374
Współczesne kreowanie kobiecej tożsamości przez konflikt w baśni postmodernistycznej: analiza filmu Cruella (2021)
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.754
pdf
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.754
Ryszard Gerlach
Perspektywy rozwoju edukacji dorosłych ze zmianą socjozawodową w tle
https://doi.org/10.61824/dma.vi26.768
pdf
DOI: https://doi.org/10.61824/dma.vi26.768
Wyświetl wszystkie numery