Główna treść artykułu

Abstrakt

Somatyzacja współczesnej kultury wyraża się w wielu podejmowanych aktywnościach. Wygląd coraz częściej staje się zewnętrznym obrazem osobowości, sposobem definiowania siebie wobec innych. Stąd większa koncentracja na działaniach służących ciału i wyglądowi. Elementem tego procesu jest korzystanie z różnorodnych usług, „oddawanie ciała” w ręce ekspertów i instytucji. Kluby fitness są tym, co Anthony Giddens nazywa systemami eksperckimi. Są to też swoiste światy społeczne, charakteryzujące się odrębnością i obowiązywaniem pewnych reguł, rytuałów interakcyjnych, także działania tego, co Erving Goffman nazywa „idiomami ciała”. Ważnym elementem interakcji w klubie fitness jest płeć. Nie tylko aktywność w określonej przestrzeni, ale także to, kim są inni ćwiczący, ma znaczenie, ponieważ aktorzy społeczni działają według określonych reguł. Część tych reguł wiąże się z płcią. W artykule wykorzystano materiał empiryczny pochodzący z wywiadów jakościowych zrealizowanych z klientami klubów fitness. 

Słowa kluczowe

the social world fitness body interaction space women men świat społeczny fitness ciało interakcja przestrzeń kobiety mężczyźni

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Bazuń, D. (2016). KOBIETY I MĘŻCZYŹNI W PRZESTRZENI KLUBÓW FITNESS. Dyskursy Młodych Andragogów, (17). https://doi.org/10.34768/dma.vi17.115