Perspektywy rozwoju edukacji dorosłych ze zmianą socjozawodową w tle
pdf

Słowa kluczowe

adult education
professional work
labor market
silvers edukacja dorosłych
praca zawodowa
rynek pracy
silversi

Jak cytować

Gerlach, R. (2025). Perspektywy rozwoju edukacji dorosłych ze zmianą socjozawodową w tle. Adult Education Discourses, (26). https://doi.org/10.61824/dma.vi26.768

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie możliwości rozwoju edukacji dorosłych w warunkach zmian społeczno-zawodowych zawodowych zachodzących na rynku pracy oraz w strukturze społecznej. Na podstawie analizy literatury oraz raportów gospodarczych i oświatowych ukazano obszary, które mają/mogą mieć istotny wpływ na kierunki i zakres edukacji dorosłych. Przedstawiono aktualne oraz perspektywiczne czynniki, od których zależy aktywność w zakresie edukacji dorosłych. Zwrócono też uwagę na przebieg tej edukacji. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy edukacja dorosłych to dzisiaj konieczność, czy wolny wybór.

https://doi.org/10.61824/dma.vi26.768
pdf

Bibliografia

Bauman, Z. (2007) Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bichl, S. (2021) Dojrzały pracownik szuka pracy. Coaching, 3, 46-49.

Bichl, S. (2022) Dojrzały pracownik zmienia zawód. Coaching, 1, 31-34.

Czarnecka, M. i Woszczyk, P. (2012) (Czło)wiek to inwestycja. Personel i Zarządzanie, 3, 93-96.

Drucker, P.F. (2011) Praktyka zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.

Gerlach, R. (2020) Edukacja dla zatrudnienia w pierwszych dekadach nowego millenium. W:

R. Tomaszewska (red.) Praca i kariera w warunkach nowego millenium. Implikacje dla edukacji. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW, 102-114.

Goldman Recvitment (2015) Kwalifikacje zawodowe. Warszawa, Kraków.

Guillén, M.F. (2021) 2030. Jak ścieranie się najwyraźniejszych dzisiejszych przekształci przyszłość

wszystkiego. Tłum. I. Jamrożek. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.

GUS (2023) Kapitał ludzki w Polsce w latach 2018-2022. Gdańsk: Urząd Statystyczny.

Hawking, S. i Mladinow, L. (2019) Wielki projekt. Warszawa: Wydawnictwo Albatros.

Infuture Hatalska Foresight Institute (2019) Pracownik przyszłości [online]. Dostępny na: http://

infuture.institute/raporty/pracownik-przyszlosci/ [28.04.2019].

Kaku, M. (2011) Wizje, czyli jak nauka zmieni świat w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo

Prószyński i S-ka.

Knowles, M.S., Holton III, E.F. i Swanson, R.A. (2009) Edukacja dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kojro, M. (2018) Dlaczego z pracy odchodzą perełki. Benefit, 4, 36-37.

Komunikat z Brugii (2012) Wspieranie kształcenia i szkolenia zawodowego w Europie. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej.

Kwiatkowski, S.M. (2018) Kompetencje przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.) Kompetencje

przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 14-29.

Majewska, M. (2012) Kandydat idealny ma doświadczenie i wykształcenie. Personel Plus, 2, 57-60.

Melosik, Z. (2020) Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje. W: E. Solarczyk-

-Ambrozik, M. Christoph i R. Konieczna-Woźnia (red.) Edukacja dorosłych a planowanie

karier edukacyjno-zawodowych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 41-50.

Negri, A. (2022) Dyplomy czy kompetencje. Coaching, 1, 16-19.

PARP (2024) Rynek pracy, edukacja i kompetencje. Warszawa: PARP.

Pocztowski, A. (2003) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Raport Gumtree (2017) Aktywni+. Przyszłość rynku pracy [online]. Dostępny na: https://www.

porp.pl/g2/2018_01/3dba749a323ad7779800b13245bcc011.pdf [15.07.2023].

Rifkin, J. (2023) Trzecia rewolucja przemysłowa. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.

Rosling, H. (2018) Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Sitek, M., Pokropek, A., Penszko, P., Chyl, K. i Haman, J. (2024) Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Standing, G. (2014) Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN.

Sztompka, P. (2016) Kapitał społeczny. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tomaszewska, R. i Gerlach, R. (2023) Człowiek w organizacji. Współczesny wymiar pedagogiczny. Tom 2. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Twaróg-Kanus, A. (2018) Samokierunkowe szkolenia. Benefit, 11, 42-43.

Wawrzyniak, M. (2018) Pracownicy 50+ mają potencjał. Benefit, 4, 22-23.

Wilkinson, R. i Pickett, K. (2011) Duch równości. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Wilmanowicz, E. (2019) Szkolenia online – czy zastąpią tradycyjne. Benefit, 5, 52-53.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Copyright (c) 2025 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses