Główna treść artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie, jakie miejsce w formalnej i nieformalnej edukacji całożyciowej osób z niepełnosprawnością wzroku zajmują współczesne technologie informacyjno--komunikacyjne. W artykule scharakteryzowano pojęcia: tyfloinformatyka i tyflointernet, pokrótce przedstawiono specjalne urządzenia komputerowe oraz oprogramowanie przeznaczone dla użytkowników z niepełnosprawnością wzrokową oraz podano przykłady serwisów stron internetowych
przeznaczonych dla osób niewidomych. Ograniczenia poznawcze, wynikające z niepełnosprawności wzroku, zawężają dostęp do wiedzy, co w dzisiejszym społeczeństwie informacyjnym może stać się przyczyną jednej z form wykluczenia społecznego. Dzięki specjalistycznym rozwiązaniom ICT adresowanym do osób niewidomych i słabowidzących uzyskują one dostęp do danych, do których wcześniej samodzielnie nie mogły dotrzeć. Autor artykułu wskazuje, że rozwój tyfloinformatyki i tyflointernetu służy nie tylko do wyrównania szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnością wzroku, ale pozwala na ich zaangażowany udział w różnych wymiarach uczenia się.

Słowa kluczowe

typhlo-informatics, typhlointernet, blind, visually impaired, assistive technologies tyfloinformatyka, tyflointernet, osoby niewidome, osoby niedowidzące, technologie, ułatwienia

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Aleksandrowicz, A. (2022). Tyfloinformаtykа, tyflointernet – nowy czynnik edukаcji osób z niepełnosprаwnością wzroku. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses, (22), 281–297. https://doi.org/10.34768/dma.vi22.587

Bibliografia

Read More