Główna treść artykułu

Abstrakt

W artykule posłużono się metodą biograficzną, aby się przyjrzeć, jak starość postrzegana jest przez osoby w podeszłym wieku. Przeprowadzono analizę jakościową 24 wywiadów (z 11 kobietami i 13 mężczyznami) w wieku od 75 do 97 lat, opublikowanych w książce Justyny Dąbrowskiej
Miłość jest warta starania. Rozmowy z mistrzami, wyodrębniając jako kategorię wspólną w opisie
doświadczenia starości – akceptację. Istotnym odniesieniem jest również metodologiczna refleksja
nad literaturą dokumentu osobistego (wspomnienia, rozmowy, dzienniki, korespondencja), która wskazuje nam jej pedagogiczny wymiar. Jak wynika z wyznań mistrzów – rozmówców Justyny Dąbrowskiej, starości trzeba się uczyć, a literatura dokumentu osobistego może wspierać człowieka w całożyciowym procesie uczenia się określonych ról społecznych związanych z osiąganym wiekiem.

Słowa kluczowe

Senility, old age, the literature of personal documents, acceptance, self-developement, the pedagogical dimension of personal document literature starość, literatura dokumentu osobistego, akceptacja, samorozwój, pedagogiczny wymiar literatury dokumentu osobistego

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Sieroń, D. (2022). Akceptacja starości i akceptacja w starości – badania z wykorzystaniem literatury dokumentu osobistego. Dyskursy Młodych Andragogów, (22), 145–156. https://doi.org/10.34768/dma.vi22.588

Bibliografia

  1. Bron A., Lönnheden Ch. (2009), Opowieść o przebiegu życia jako klucz do uczenia się, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 10, s. 81-97.
  2. Bühler Ch. (1999), Bieg życia ludzkiego, tłum. E. Cichy, J. Jarosz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. Czermińska M. (2000), Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków.
  4. Dąbrowska J. (2019), Miłość jest warta starania. Rozmowy z mistrzami, Wydawnictwo Agora, Warszawa.
  5. Dubas E. (2002), Drogi rozwojowe starości, „Gerontologia. Ludzie Starsi – jako Jednostkowe Siły Społeczne, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, nr 7(27), s. 15-21.
  6. Kamiński A. (1971), Wychowanie do starości, „Zdrowie Psychiczne”, nr 1-2, s. 91-101.
  7. Kołodziej W. (2006), Stereotypy dotyczące starzenia się i ludzi w podeszłym wieku, w: Starzenie się a satysfakcja z życia, S. Steuden, M. Marczuk (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 91-102.
  8. Koryś I., Chymkowski R. (2019), Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku. Wstępne wyniki, www.bn.org.pl, 2.11.2019.
  9. Lejeune Ph. (1975), Pakt autobiograficzny, tłum. A.W. Labuda, „Teksty”, nr 5, s. 31-49.
  10. Lejeune Ph. (2010), Drogi zeszycie… drogi ekranie. O dziennikach osobistych, tłum. A. Karpowicz, M i P. Rodakowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  11. Mitkiewicz B. (2016), Starość w opiniach trzydziestolatków, w: Obiektywny i subiektywny wymiar starości. Refleksje nad starością. Tom 1, E. Dubas, M. Muszyński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 131-141.
  12. Olbrycht K. (2007), O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  13. Pilch J. (2014), Drugi dziennik. 21 czerwca 2012-20 czerwca 2013, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  14. Rodak P. (2009), Pismo, książka, lektura, rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  15. Szarota Z. (2015), Uczenie się starości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 23-35.
  16. Tatarkiewicz W. (1979), O szczęściu, PWN, Warszawa.
  17. Zagajewski A. (2019), O życiu w wolności, w: A. Zagajewski, Substancja uporządkowana, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 13-43.