Główna treść artykułu

Abstrakt

W artykule posłużono się metodą biograficzną, aby się przyjrzeć, jak starość postrzegana jest przez osoby w podeszłym wieku. Przeprowadzono analizę jakościową 24 wywiadów (z 11 kobietami i 13 mężczyznami) w wieku od 75 do 97 lat, opublikowanych w książce Justyny Dąbrowskiej
Miłość jest warta starania. Rozmowy z mistrzami, wyodrębniając jako kategorię wspólną w opisie
doświadczenia starości – akceptację. Istotnym odniesieniem jest również metodologiczna refleksja
nad literaturą dokumentu osobistego (wspomnienia, rozmowy, dzienniki, korespondencja), która wskazuje nam jej pedagogiczny wymiar. Jak wynika z wyznań mistrzów – rozmówców Justyny Dąbrowskiej, starości trzeba się uczyć, a literatura dokumentu osobistego może wspierać człowieka w całożyciowym procesie uczenia się określonych ról społecznych związanych z osiąganym wiekiem.

Słowa kluczowe

Senility, old age, the literature of personal documents, acceptance, self-developement, the pedagogical dimension of personal document literature starość, literatura dokumentu osobistego, akceptacja, samorozwój, pedagogiczny wymiar literatury dokumentu osobistego

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Sieroń, D. (2022). Akceptacja starości i akceptacja w starości – badania z wykorzystaniem literatury dokumentu osobistego. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses, (22), 145–156. https://doi.org/10.34768/dma.vi22.588

Bibliografia

Read More