Główna treść artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza aktywności społeczno-kulturalnej i edukacyjnej zachodzącej w placówkach intencjonalnie powołanych dla wsparcia osób uznawanych przez społeczeństwo za starsze. Przedstawione zostały główne myśli geragogiki w metodycznej perspektywie andragogiki i geragogiki, w kontekście różnic w zakresie procesów poznawczych dorosłych i osób w starości właściwej, istotnych dla organizatorów i liderów środowisk edukacyjnych. Podjęty został namysł nad współczesnymi przestrzeniami uczenia się osób starszych (komunikat z badań zrealizowanych przy pomocy obserwacji). Sformułowane wnioski dotyczą geragogii publicznej, specyficznych, opartych na rozrywce i przyjemności form edukacyjnej i społeczno-kulturalnej aktywności, w których biorą udział seniorzy.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Álvarez, B. (2022) The Best Years of Older Europeans’ Lives. Soc Indic Res, No. 160, 227-260. Dostępny na: https://doi.org/10.1007/s11205-021-02804-6.
- Bugajska, B. (2015) Dziewiąta faza w cyklu życia – propozycja rozszerzenia teorii psychospołecznego rozwoju E.H. Eriksona. Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, 1(9), 19-36.
- Bugajska, B. i Timoszyk-Tomczyk, C. (2013) Przyszłość w życiu osób starszych. Gerontologia Polska, 21(2), 54-62.
- Creech, A., Hallam, S. (2015) Critical geragogy: A framework for facilitating older learners in community music. London Review of Education, 13(1), doi: 10.18546/LRE.13.1.05.
- Erikson, E., Erikson, J.M. (2012) Dopełniony cykl życia. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
- Fabiś, A. (2006) Edukacja seniorów – odpowiedź na wymagania współczesności. Edukacja Dorosłych, 1/2, 33-44.
- Fabiś, A. (2015) Rozwój duchowy jako atrybut życia w starości. Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, 1(9), 11-17.
- Fabiś, A., Tomczyk, Ł. (2016) Geragogika w ujęciu autorów niemieckojęzycznych. Edukacja Dorosłych, 1, 181-188.
- Formosa, M. (2018) The Promise of Geragogy: Ensuring Quality Standards for Older Adult Learning. W: AIUTA International Conference: Standards of Education among U3as and the Intergenerational Formation, Barcelona, 29-th June 2018, 13-17.
- Formosa, M. (2012) Critical geragogy: Situating theory in practice. Journal of Contemporary Educational Studies, 63/129 (5), 37-54.
- GUS. (1927) Pierwszy Powszechny Spis Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 września 1921 roku: mieszkania, ludność, stosunki zawodowe, Warszawa.
- GUS (1965) Spis powszechny z dnia 6 grudnia 1960 r. Wyniki ostateczne: ludność, gospodarstwa domowe, Warszawa.
- Gutowska, A. (2017) Geragogiczny model pracy z seniorami oparty na koncepcji Marii Montessori. Edukacja Dorosłych, 2, 225-239.
- Hayslip, Jr., B., Chapman, B.P. (2007) Cognitive and Affective Theories of Adult Development. W: J.A. Blackburn, C.N. Dulmus (eds.), Handbook of Gerontology Evidence-Based Approaches to Theory, Practice, and Policy, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. Hoboken. Dostępny na: https://www.academia.edu/30339936/Handbook_of_Gerontology_Evidence_Based_Approaches_to_Theory_Practice_and_Policy_Edited_by?email_work_card=reading-history.
- NSP (2011) Dostępny na: https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011/nsp-2011-wyniki/ludnosc-stan-i-struktura-demograficzno-spoleczna-nsp-2011,16,1.html.
- Jarosz, M. (2004) Psychologia starzenia się i starości oraz niektóre zasady postępowania z ludźmi w wieku podeszłym. W: A. Prusiński (red.) Neurogeriatria. Praktyczne problemy neurobiologii w wieku podeszłym. Lublin: Wydawnictwo Czelej, 19-27.
- Jodzio, K. (2016) Psychologiczna moc leciwych neuronów. W: M. Kielar-Turska (red.) Starość. Jak ją widzi psychologia. Kraków: Wydawnictwo WAM, 67-83.
- Jopkiewicz, A. (2001) Okresy rozwoju osobniczego a cykl rozwoju i regresu. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis, 8, 11-23.
- Kilian, M. (2015) Metodyka edukacji osób w starszym wieku: podstawowe wskazówki i zasady. Forum Pedagogiczne, 1, 171-185.
- Krall, H. (2001) To ty jesteś Daniel. Kraków: Wydawnictwo a5.
- Litawa, A. (2021) Sztuka popularna jako źródło uczenia się dorosłych. Edukacja Dorosłych, 1, 37-51. Dostępny na: http://dx.doi.org/10.12775/ED.2021.013.
- Malec-Rawiński, M., Bartosz, B. (2017) An educational model for work with seniors – experiences of teachers working at the University of the Third Age, Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses, 18, 219-232.
- Maliszewski, K. (2021) Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- McFarlane, O., Kędziora-Kornatowska, K. (2019) Edukacja całożyciowa osób starszych z perspektywy biopsychospołecznej. E-mentor, 2(79), 55-60. DOI: 10.15219/em80.1412.
- MRiPS (2021) Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2020 r. Dostępny na: https://www.gov.pl/web/rodzina/informacja-o-sytuacji-osob-starszych-w-polsce-za-2020-r.
- Nęcka, E. (2003) Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP.
- Oldest Living People (2022). Dostępny na: https://gerontology.fandom.com/wiki/Oldest_living_people.
- Rowe, J.W., Kahn, R.L. (1997) Successful Aging. The Gerontologist, 37(4), 433-440. DOI: 10.1093/geront/37.4.433.
- Rowe, J.W., Kahn, R.L. (2015) Successful aging 2.0: conceptual expansions for the 21st century. The Journals of Gerontology: Series B, 70, 593-596. Dostępny na: https://doi.org/10.1093/geronb/gbv025.
- Rysz-Kowalczyk, B. (2021) Perspektywa cyklu życia w nauce o polityce społecznej W: B. Szatur‑Jaworska, B. Rysz-Kowalczyk, J. Petelczyc, Perspektywa cyklu i biegu życia w polityce społecznej. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA, 19-43.
- Skibińska, E. (2007) Proces kształcenia seniorów. Rocznik Andragogiczny, 57-80.
- Słowińska, S. (2019) Aktywność kulturalna osób starszych. Pomiędzy autotelicznością a instrumentalnością. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses, 20. Dostępny na: https://doi.org/10.34768/dma.vi20.33.
- Słowińska, S. (2014) O „gettoizacji” aktywności kulturalnej seniorów. Rocznik Andragogiczny, 2, 271-282.
- Straś-Romanowska, M. (2004) Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 263-287.
- Stuart-Hamilton, I. (2006) Psychologia starzenia się. Wprowadzenie. Warszawa: Zysk i S-ka.
- Szarota, Z. (2015) Uczenie się starości. Edukacja Dorosłych, 1 (72), 23-36.
- Szarota, Z. (2017) Gerontologia edukacyjna. W: A.A. Zych (red.), Encyklopedia starzenia się, starości i niepełnosprawności, t. 1, A-G. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk, 528-529.
- Szarota, Z. (2019) Priorytety i funkcje społeczne edukacji w dorosłości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030. E-mentor, 1(78), DOI: 10.15219/em77.1399.
- Tesch-Römer, C. (2020) Successful Aging 2.0. In: D. Gu, M. Dupre (eds) Encyclopedia of Gerontology and Population Aging. Springer, Cham. Dostępny na: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69892-2_479-1.
- Tomczyk, Ł. (2015) Edukacja osób starszych. Seniorzy w przestrzeni nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Young, R.D., Medford, A. (2021) (World) Supercentenarian Database. In: D. Gu, M.E. Dupre (eds) Encyclopedia of Gerontology and Population Aging. Springer, Cham. Dostępny na: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69892-2_1015-1.
- Zych, A.A. (2007) Leksykon gerontologii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Zych, A.A. (2004) Moderacja rozwoju – wyzwaniem dla gerontologii edukacyjnej. Gerontologia Polska, 12 (3), 119-124.
- Zych, A.A. (2009) Przekraczając „smugę cienia”. Szkice z gerontologii i tanatologii. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.