Główna treść artykułu
Abstrakt
Niniejszy artykuł poświęcony jest analizie biograficznych aspektów uczenia się Taco Hemingwaya – rapującego artysty współczesnego pokolenia. Muzyka rap zyskała w ostatnich latach na popularności i przeniosła się z podziemia do mainstreamu. Teksty rapowe są zarówno formą ekspresji, jak też rodzajem praktyki edukacyjnej, zorientowanej na trudy codziennej egzystencji (Michalak, 2010: 33). Nabiera to szczególnego charakteru w perspektywie dorosłych, dla których pragmatyczny charakter edukacji, także nieformalnej, stanowi jej szczególną zaletę. Inną jest niewątpliwie biograficzny charakter twórczości raperów, dzięki czemu przekaz staje się bardziej autentyczny i przekonujący. Z tego powodu autorka artykułu przedmiotem swojej analizy uczyniła twórczość jednego z najbardziej rozpoznanych raperów, tj. Taco Hemingwaya. Celem badań uczyniła analizę biograficznych aspektów uczenia się odczytanych z twórczości tego artysty. Swoje poszukiwania badawcze umieściła w paradygmacie interpretatywnym i posłużyła się metodą analizy dokumentów. Wyniki analizy unaoczniają nie tylko elementy biografii wplecione w twórczość rapera, ale także ważne wydarzenia życiowe i punkty zwrotne, które ukazują uczenie się rapera w biegu życia – prywatnego i artystycznego.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Alheit, P. (2011) Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(55), 7-21.
- Bieńkowska, M. (2018) Rola kultury hip-hop w kształtowaniu się tożsamości młodzieży – wybrane konteksty. Studia Edukacyjne, 5, 457-467.
- Dąbrowska-Cydzik, J. (2020) Wyzwanie #hot16challenge2 opanowało polski internet, zabrano ponad 1,8 mln zł na szpitale. „Najgorętszy viral roku” [online]. Dostępny na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wyzwanie-hot16challenge2-zbiorka-na-czym-polega-ile-udalo-sie-zebracna-polskie-szpitale [18.08.2021].
- Demetrio, D. (2000) Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Oficyna Wydawnicza„ Impuls”.
- Dubas, E. (2011) Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie. W: E. Dubas i W. Świtalski (red.) Uczenie się z biografii innych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 5-11.
- Dubas, E. i Świtalski, W. (red.) (2011a) Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Dubas, E. i Świtalski, W. (red.) (2011b) Uczenie się z biografii innych. Łódź: WydawnictwoUniwersytetu Łódzkiego.
- Golonka-Legut, J. (2018) Muzyka popularna jako źródło refleksji nad dorosłością. Album „The Dark Side Of TheMoon” grupy Pink Floyd jako droga do (z)rozumienia istoty dorosłości i przygotowania się do niej. Edukacja Dorosłych, 1, 59-72.
- Grochocki, D. (2010) Sposoby nadawania znaczeń przestrzeni miejskiej przez różne nurty muzyki hip-hop. W: M. Bonoszkiewicz, F. Czech i P. Winskowski (red.) Miasto. Między przestrzenią a koncepcją przestrzeni. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego [ebook].
- Illeris, K. (2006) Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo DSWE TWP.
- Jakubowski, W. (2021) Edukacja w popkulturze. Popkultura w edukacji (szkice z pedagogiki kultury popularnej). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Jarvis, P. (2012) Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(59), 127-135.
- Kacperczyk, A. (2012) Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki. Przegląd Socjologii Jakościowej, 8, 32-63.
- Kleyff, T. (2014) Rzut oka wstecz. W: D. Węcławek, M. Flint, T. Kleyff, A. Cała i K. Jaczyński (red.) Antologiapolskiego rapu. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 10-23.
- Kowalewicz, P. (2019) Samplowanie – o co w tym wszystkim chodzi? [online]. Dostępny na: https://www.legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/prawo-w-praktyce/news/3364,samplowanie-o-co--w-tym-wszystkim-chodzi [22.08.2021].
- Kozłowska, M. (2012) Ideologia hip-hopowa na przykładzie tekstówhip-hopowych. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2, 119-133.
- Kurantowicz, E. (2012) O społecznym uczeniu się we współczesnym dyskursie andragogicznym. Wątpliwości zebrane. Dyskursy Młodych Andragogów, 13, 13-20.
- Kusiak, R. (2018)Wizerunek rodziny we współczesnym przekazie muzyki hip-hopowej. Biuletyn Edukacji Medialnej, 2, 27-43.
- Majewski, P. (2015) Rap jako muzyka tożsamościowa: od czarnego getta do polskiego rop-nacjonalizmu. Sprawy Narodowościowe, 47, 57-79.
- Mastalski, A.S. (2014) Rap jako rodzaj współczesnej melorecytacji. W: M. Miszczyński (red.) Hip-hop w Polsce. Odblokowisk do kultury popularnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 105-123.
- Matczak, M. (2021) Jak wychować rapera. Bezradnik. Kraków: Społeczny Instytutu Wydawniczy Znak.
- Melosik, Z. (1996) Rap, walka o znaczenia i pedagogika. Kultura Współczesna, 1-2, 136-151.
- Mezirow J. (1997) Transformative learning: Theory to practice. W: P. Cranton (red.) Transforma tive learning in action: Insights from practice – New directions for adult and continuing education. San Fransisco: Jossey-Bass Publishers, 5-12.
- Michalak, M. (2010) Hip-hop jako EDUtainment, czyli twórcza edukacja przez rozrywkę. W: M. Kołodziejski (red.) Wielorakie wymiary twórczości codziennej w teorii i praktyce edukacyjnej. Płock: Wyd. PTINTPAP, 29-39.
- Ogonowska, A. (2016) Trajektorierozwoju (pop)tożsamości a problemy niekompatybilności umysłu. W: W. Jakubowski (red.) Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 287-305.
- Pleskot-Makulska, K. (2007) Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jacka Mezirowa. Rocznik Andragogiczny, 14, 81-96.
- Pryszmont, M. (2020) „NASZE POKOLENIE TAMAGOTCHI” – obraz dorosłości w polskich utworach rapowych. Edukacja Dorosłych, 2, 63-84.
- Rapley, T. (2010) Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Rose, T. (1994) Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Hanover: Music culture series.
- Sawicki, K. (2013) Młodzieżowa kultura hip-hop jako tekst wielokulturowy. Ars Inter Culturas, 2, 95-104.
- Shusterman, R. (1998) Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Skibińska, E. (2009) Dydaktyka biograficzna – nowy obszar poznawczy andragogiki czy nowa utopia? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(46), 51-70.
- Stephens, G. (1992) Interracial Dialogue in Rap Music. Call-and-Response in Multicultural Style. New Formation, 16, 68-70.
- Struzik, J. (2011) Konstrukt gender w Polskiej kulturze hip-hopu. W: K. Slany, B. Kowalska i M. Ślu sarczyk (red.) Kalejdoskop genderowy: w drodze do poznania płci społeczno-kulturowej w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 323-339.
- West, L. (2003) Wstęp. Obszary sporu: badania nad edukacją i całożyciowym uczeniem się w Wielkiej Brytanii. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(21), 9-19.
- Wójciuk, A. (2017) Ekspresywność języka subkultury hip-hopowej. Zeszyty Naukowe To warzystwa Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne, 18, 67-79.