Główna treść artykułu

Abstrakt

The globalisation of the media industry leads to the dissemination and perpetuation of similar cultural patterns of old age, which may open up new horizons of development in the period of late adulthood, as well as inhibit the emancipation potential of the oldest generation and perpetuate old age stereotypes, both negative and positive, thus limiting the pool of patterns available to subsequent generations. Recognising the need for discourse on the patterns of old age presented in the mass media, an analysis of The Voice Senior programme (first edition 2019/2020), broadcast on the first channel of Polish Television, was conducted. The aim of the research was to recognise the educational significance of the programme and to develop postulates important for shaping the positive image of older adults in the media. The nature of the research was non-reactive. Qualitative content analysis was carried out after recording all statements of participants, coaches and presenters.
The analysis consisted in identifying conceptual categories relevant to the subject of the research and then subjecting them to interpretation. The recognised categories were the following: the educational dimension of the biographies of the programme participants; old age as a developmental period of life; stereotypes of old age; hidden dimension of meanings; intergenerational qualities of the programme; educational aspects of the master-pupil relationship.

Słowa kluczowe

old age cultural patterns of old age identity of older adults .

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Bugajska, B. (2023). Educational dimension of the “The Voice Senior” programme – an attempt to read meanings. Dyskursy Młodych Andragogów, (24), 121–141. https://doi.org/10.34768/dma.vi24.688

Bibliografia

  1. Babbie, E. (2009) Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  2. Baltes, P.B. & Baltes, M.M. (1990) Psychological perspectives on successful aging the model of selective optimalization with compensation. In: P.B. Baltes & M.M. Baltes (eds.) Succesful aging. Perspectives from the behavioral science. New York: Cambridge University Press, 1-34.
  3. Baltes, P.B. & Smith, J. (2003) New frontiers in the future of aging: From successful aging of the young old to the dilemmas of the fourth age. Gerontology, 49, 123-135.
  4. Bauman, Z. (1993) Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2, 7-31.
  5. Benedict, R. (1966) Wzory kultury. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  6. Bois, J-P. (1996) Historia starości Od Montaigne’a do pierwszych emerytur. Warszawa: Wydawnictwo Marabut.
  7. Bugajska, B. (2005) Tożsamość człowieka w starości Studium socjopedagogiczne. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
  8. Bugajska, B. (2010) Wprowadzenie. In: B. Bugajska (ed.) Młodość i starość. Integracja pokoleń. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
  9. Bugajska, B. (2015) Dziewiąta faza w cyklu życia – propozycja rozszerzenia teorii psychospo-łecznego rozwoju E.H. Eriksona, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej,1 (9), 19-36.
  10. Bugajska, B. (2017) The ninth stage in the cycle of life – reflections on E.H. Erikson’s theory. Ageing & Society, 37(6), 1095-1110.
  11. Chabiera, A. & Tokarz-Kamińska, B. (2012) Wizerunek starości i człowieka starego. Postawy wobec starzenia się społeczeństw. In: Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie Tezy i rekomendacje. Warszawa: Rzecznik Prawa Obywatelskich, 124-133.
  12. Czekanowski, P. (2012) Społeczne aspekty starzenia się ludności w Polsce Perspektywa socjologii starości. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  13. Czerniawska, O. (1996) Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych. In: T. Wujek (ed.) Wprowadzenie do andragogiki. Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 36-46.
  14. Dubas, E. (2015) Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. In: E. Dubas, & J. Stelmaszczyk (eds.) Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 11-29.
  15. Erikson, E. (1982) The life cycle completed. New York: W.W. Norton & Company.
  16. Fabiś, A., Wawrzyniak, J. & Chabior, A. (2015) Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
  17. Giddens, A. (2002) Nowoczesność i tożsamość “Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  18. Griswold, W. (2013) Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  19. Jakubowska, H., Raciniewska, A. & Rogowski, Ł. (2009) Wprowadzenie. In: H. Jakubowska, A. Raciniewska & Ł. Rogowski (eds.) Patrząc na starość, Poznań: Wydawnictwo UAM, 7-13.
  20. Kulisz, E. (2014) Obraz seniora w mediach. In: O sposobach mówienia o starości. Debata Analiza Przykłady. Warszawa: Rzecznik Prawa Obywatelskich, 65-75.
  21. Lash, S. & Lury, C. (2011) Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  22. Mahoney, A.R. (1994) Change in the older person role: An application of Turner’s process role and model of role change. Journal of Ageing Studies, 8(2), 133-148.
  23. Mead, G.H. (1975) Umysł, osobowość i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  24. Melosik, Z. (1996) Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne. Poznań-Toruń: Wydawnictwo Edytor.
  25. Nelson, T.D. (2003) Psychologia uprzedzeń, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  26. Obuchowski, K. (1995) Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  27. Podsiadła, E. (2009) Starość – nowe tabu, czyli perspektywa starości w jędrnej popkulturze. In: H. Jakubowska, A. Raciniewska & Ł. Rogowski (eds.) Patrząc na starość, Poznań: Wydawnictwo UAM, 213-222.
  28. Riesman, D. (1996) Samotny tłum.Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  29. Strinati, D. (1998) Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  30. Szarota, Z. (2015) Uczenie się starości. Edukacja Dorosłych, 1, 23-35.
  31. Szatur-Jaworska, B. (2014) Mówienie i myślenie o starości. In: O sposobach mówienia o starości. Debata Analiza Przykłady. Warszawa: Rzecznik Prawa Obywatelskich, 76-80.
  32. Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P. & Dzięgielewska, M. (2006) Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
  33. Timoszyk-Tomczak, C. & Bugajska, B. (2012) Przyszłościowa perspektywa czasowa w starości.Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
  34. Welsch, W. (1998) Stając się sobą. In: A. Zeidler-Janiszewska (ed.) Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 11-34.
  35. Witkowski, L. (1988) Tożsamość i zmiana. Wstęp do epistemologicznej analizy kontekstów edukacyjnych. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.