Główna treść artykułu

Abstrakt

Uniwersytet ma długą i szacowną historię. Najczęściej jest ona prezentowana w sposób linearny. W opracowaniu tym autor rezygnuje z perspektywy czasu historycznego i osadza opis
uniwersytetu w czasie społecznym. Postrzeganie czasu jako zjawiska społecznego wiąże się z upowszechnieniem się zegarów mechanicznych. Przekształciły one czas boski w czas ludzki. Uczyniły go konstruktem społecznym o charakterze regulatywnym. Aktywność ludzi i działanie instytucji społecznych znalazły się we władaniu norm czasowych, które współcześnie stały się rodzajem organizacyjnego kapitału. Artykuł pokazuje, w jaki sposób zarządzanie tym kapitałem wpływa na prowadzenie badań i uprawianie nauki na uniwersytecie. Dowodzi, że uniwersytet znalazł się w orbicie trawiącej nasze czasy gorączki przyśpieszenia. Ustawiczne skracanie norm czasowych dla realizowanych projektów badawczych sprawia, że są one coraz węższe tematycznie i muszą odpowiadać na doraźne potrzeby rynku. Powoduje to, że uniwersytet ugrzązł w teraźniejszości. Utracił związek ze swoją chlubną przeszłością i jest bezradny wobec mglistej i nieprzewidywalnej przyszłości.

Słowa kluczowe

university social time accelerated time condensation of time scientific research process uniwersytet czas społeczny przyśpieszenie zagęszczanie czasu badania naukowe

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Malewski, M. (2024). Uniwersytet w pętli czasu. Dyskursy Młodych Andragogów, (25), 155–164. Pobrano z https://dma.wns.uz.zgora.pl/index.php/DMA/article/view/717

Bibliografia

  1. Antonowicz, D. (2002) Uniwersytet: od korporacji do instytucji. Zagadnienia Naukoznawstwa, 4(154), 513-537.
  2. Bauman, Z. (1998) Prawodawcy i tłumacze. Warszawa: IFiS PAN.
  3. Berg, M. i Seeber, B.K. (2016) The Slow Professor: Challenging the Culture of Speed in the Academy. Toronto: Toronto University Press.
  4. Bhatt, G.D. (2001) Knowledge Management in Organizations: Examining the Interaction Between Technologies, Techniques and People. Journal of Knowledge Management, 1(5), 68-75.
  5. Brandel, F. (2006) Gramatyka cywilizacji. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  6. Castells, M. (2007) Społeczeństwo sieci. Tłum. M. Marody i in. Warszawa: PWN.
  7. Filipowicz, S. (2022) Narodziny przemysłu poznawczego i pauperyzacja rozumu naukowego. Nauka, 1, 7-36.
  8. Goćkowski, J. (1981) Tezy o uniwersytecie.Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacje, 2(56), 5-37.
  9. Guriewicz, A. (1976) Kategorie kultury średniowiecznej. Tłum. Józef Dancygier. Warszawa: PIW.
  10. Jankowska, D. (2012) Społeczna rola profesora współczesnej uczelni – kontynuacja czy transformacja tradycji. Pedagogika Szkoły Wyższej, 1, 81-100.
  11. Le Goff, J. (2002) Kultura średniowiecznej Europy. Tłum. H. Szumańska-Grassowa. Gdańsk–Warszawa: Wydawnictwo MARABUT.
  12. Malewski, M. (2014) O korporatyzacji uniwersytetu. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2, 11-29.
  13. Malewski, M. (2018) O trzech tradycjach studiowania. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2(24), 7-20.
  14. Marody, M. (2014) O społecznym zakorzenieniu uniwersytetu. Nauka, 2, 27-32.
  15. Merton, R.K. (1982) Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: PWN.
  16. Milliken, J. i Colohan, G. (2004) Quality or Control? Management in Higher Education. Journal of Higher Education and Policy Management, 3(26), 381-391.
  17. Nowak, S. (1985) Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.
  18. Ossowski, S. (1983) O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: PWN.
  19. Rosa, H. (2020) Przyśpieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późnonowoczesnej czasowości. Tłum. J. Dunaj i J. Kołtan. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.
  20. Slaughter, S. i Leslie, L. (1997) Academic Capitalism: Politics, Policies and Entrepreneurial University. Baltimore: John Hopkins University Press.
  21. Sosnowska, P. (2012) Idea niemieckiego uniwersytetu. Mit Humboldta?. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(60), 127-141.
  22. Sowa, J. (2011) Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas.
  23. Tarkowska, E. (1987) Czas w społeczeństwie. Problemy, tradycje, kierunki badań. Wrocław: Ossolineum.
  24. Tarkowska, E. (2012) Pamięć w kulturze teraźniejszości. W: E. Hałas (red.) Kultura jako pamięć. Posttradycjonalne znaczenie przeszłości. Kraków: Wydawnictwo NOMOS, 17-42.
  25. Tuchańska, B. (2012) Dlaczego prawda? Prawda jako wartość w sztuce, nauce i codzienności. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
  26. Urry, J. (2009) Socjologia mobilności. Tłum. Janusz Stawiński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  27. Zakowicz, I. (2012) Idea uniwersytetu Wilhelma von Humboldta – kontynuacja czy zmierzch?. Ogrody Nauk i Sztuk, 2, 62-74.