The acceptance of senility in old age – research on the literature of personal documents
PDF (Język Polski)

Keywords

Senility, old age, the literature of personal documents, acceptance, self-developement, the pedagogical dimension of personal document literature starość, literatura dokumentu osobistego, akceptacja, samorozwój, pedagogiczny wymiar literatury dokumentu osobistego

How to Cite

Sieroń, D. (2022). The acceptance of senility in old age – research on the literature of personal documents. Adult Education Discourses, (22), 145–156. https://doi.org/10.34768/dma.vi22.588

Abstract

In the article the biographical method was used to look at the experience of senility. The research question was: how is old age perceived by the elderly? A qualitative analysis of 24 interviews (with 11 women and 13 men) aged 75-97 years, published in the book of Justyna Dąbrowska: Miłość jest warta starania – rozmowy z mistrzami(Love is Worth the Effort – Talks with the Masters) was conducted by the author of the article. Acceptance, as a common and important category in the description of the experience, was distinguished by the researcher. The author, in the methological reflection on the literature, shows the pedagogical importance of personal documents (memories, diaries, conversations, correspondence). According to the confession of the masters – interlocutors of Justyna Dąbrowska – old age must be learned. The literature of personal documents can suport the person in life long process of learning specific social roles related to their achieved age.

https://doi.org/10.34768/dma.vi22.588
PDF (Język Polski)

References

Bron A., Lönnheden Ch. (2009), Opowieść o przebiegu życia jako klucz do uczenia się, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 10, s. 81-97.

Bühler Ch. (1999), Bieg życia ludzkiego, tłum. E. Cichy, J. Jarosz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Czermińska M. (2000), Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków.

Dąbrowska J. (2019), Miłość jest warta starania. Rozmowy z mistrzami, Wydawnictwo Agora, Warszawa.

Dubas E. (2002), Drogi rozwojowe starości, „Gerontologia. Ludzie Starsi – jako Jednostkowe Siły Społeczne, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, nr 7(27), s. 15-21.

Kamiński A. (1971), Wychowanie do starości, „Zdrowie Psychiczne”, nr 1-2, s. 91-101.

Kołodziej W. (2006), Stereotypy dotyczące starzenia się i ludzi w podeszłym wieku, w: Starzenie się a satysfakcja z życia, S. Steuden, M. Marczuk (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 91-102.

Koryś I., Chymkowski R. (2019), Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku. Wstępne wyniki, www.bn.org.pl, 2.11.2019.

Lejeune Ph. (1975), Pakt autobiograficzny, tłum. A.W. Labuda, „Teksty”, nr 5, s. 31-49.

Lejeune Ph. (2010), Drogi zeszycie… drogi ekranie. O dziennikach osobistych, tłum. A. Karpowicz, M i P. Rodakowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Mitkiewicz B. (2016), Starość w opiniach trzydziestolatków, w: Obiektywny i subiektywny wymiar starości. Refleksje nad starością. Tom 1, E. Dubas, M. Muszyński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 131-141.

Olbrycht K. (2007), O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Pilch J. (2014), Drugi dziennik. 21 czerwca 2012-20 czerwca 2013, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Rodak P. (2009), Pismo, książka, lektura, rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Szarota Z. (2015), Uczenie się starości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 23-35.

Tatarkiewicz W. (1979), O szczęściu, PWN, Warszawa.

Zagajewski A. (2019), O życiu w wolności, w: A. Zagajewski, Substancja uporządkowana, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 13-43.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses