Abstract
The article aimed to reconstruct and describe the biographical learning of an individual who had undergone the process of psychotherapy for adult children of alcoholics. The central category that emerged from the analysis of the fragmentarily presented empirical material, is the issue of
reflective identity building. The author, adopting the assumptions of Anthony Giddens’ theory of late
modernity and Peter Altheit’s biographical learning, creates a conceptual framework in which he embeds the narrator’s statements collected using narrative interview methods. The fragment of research
presented here, carried out in the biographical perspective, allows the author to select a number of
features of the process of reconstructing identity in the therapeutic discourse – characteristic of late
modernity. The axis that connects these features, additionally connecting biographical learning with
therapeutic processes, is reflexivity, which in the form of self-reflexivity is the main driving force of
the inner ‘great revolution’ of identity in the narrator’s life.
References
Alheit P. (2009), Biographical learning – within the new lifelong learning discourse, w: Contemporary theories of learning, K. Illeris (red.), Routledge, London and New York, s. 116-128.
Alheit P. (2011), Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja”, nr 3(3), s. 7-21.
Alheit P. (2015), Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie, „Teraź-niej szość. Człowiek. Edukacja”, nr 18(4), s. 23-36.
Aubry T. i Travis T. (2015), Rethinking therapeutic culture, The University of Chicago Press, Chicago, London.
Beck U., Giddens A., Lash S. (2009), Modernizacja refleksyjna, tłum. J. Konieczny, PWN, Warszawa.
Czyżewski M. (2013), Socjologia interpretatywna i metoda biograficzna: przemiana funkcji, antyesencjalistyczne wątpliwości oraz sprawa krytyki, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 4, s. 14-27.
Delory-Momberger C. (2020), Biografia – nowa konfiguracja stosunku jednostki do otoczenia społecznego, w: W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, E. Dubas i A. Słowik (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 43-54.
Giddens A. (2006), Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa.
Giddens A. (2008), Konsekwencje nowoczesności, tłum. E. Klekot, WUJ, Kraków.
Giddens A. (2012), Nowoczesność i tożsamość, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa.
Giza A. (1990), Biografia jako fakt empiryczny i jako kategoria teoretyczna, w: Metoda biograficzna w socjologii, J.
Włodarek, M. Ziółkowski (red.), PWN, Warszawa-Poznań, s. 39-54.
Illouz E. (2010), Uczucia w dobie kapitalizmu, tłum. Z. Simbierowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Jurgiel A. (2011), Praktyki badawcze obecne w badaniach biograficznych nad procesami społeczno-kulturowego uczenia się dorosłych. Ujęcie krytyczne, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 93-98.
Koczanowicz L. (2005), Wstęp, w: Narracje – (AUTO)biografia – etyka, L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław, s. 5-8.
Madsen O.J. (2014), Therapeutic Culture, w: Encyclopedia of Critical Psychology, T. Thomas (red.), Springer, New York, s. 1965-1969.
Malewski M. (2017), Badania jakościowe w metodologicznej pułapce scjentyzmu, „Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja”, nr 2(78), s. 129-136.
Pryszmont-Ciesielska M. (2016), Metodologiczny Hyde Park i kryzys badacza. Kulisy badań inspirowanych sztuką i performansem, „Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja”, nr 3(75), s. 155-165.
Seroka P. (2020), Koncepcja „dobrego rodzicielstwa” jako przejaw biograficznego uczenia się dorosłego dziecka alkoholika. W stronę interpretacji andragogicznej, „Rocznik Andragogiczny”, nr 27, s. 33-56.
Solarczyk-Szwec H. (2010), Dorośli uczą się inaczej?: w poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja”, nr 1(1), s. 51-60.
Urbaniak-Zając D. (2005), Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, w: Narracje – (AUTO)biografia – etyka, L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław, s. 115-127.
Urbaniak-Zając D. (2017), Narracja a biograficzna perspektywa badawcza, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(4), s. 47-62.
Wright K. (2008), Theorizing therapeutic culture: Past influences, future directions, „Journal of
Sociology”, nr 44(4), s. 321-336.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses

/
Language