Abstract
The article refers to language not just as a means of constructing sexuality; it also highlights the normative dimension of sexual constructions via language. The theoretical starting point here is the complexity and multidimensionality of language expressing non-normative sexual identities. Collectively naming people whose sexual and gendered practices and identities fall beyond the
bounds of normative heterosexuality is an unavoidable and ultimately unresolvable problem. There is a plethora of descriptions, labels, terms, and identities that are used to discuss diversity and sexual preferences. In the past, the term ‘homosexuality’ was associated with deviance, mental illness, and criminal behaviour, and these negative stereotypes are continually perpetuated by biased language. Exposure to homophobic epithets (e.g., faggot, dyke) has evaluative consequences; they function as labels of deviance for homosexuals and as such contribute to the dehumanisation of these individuals as well as to the creation of social distance towards them. The article demonstrates how lesbian and gay people use terms of abuse, questioning their meaning, adopting certain interpretations while rejecting others. Homosexual persons, both male and female, use the recognition of slang terms to access, identify, and socialise with other members of the gay community.
References
Allport G. (1958),The nature of prejudice, Addison-Wesley Publishing Company, New York.
Bachtin M. (1986),Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, PIW, Warszawa.
Baker P. (2002), Fantabulosa: a dictionary of polari and gay slang, Continuum, London.
Bauman Z. (1995), Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesna wieloznaczność, PWN, Warszawa.
Bauman Z. (2004), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo „Sic!”, Warszawa.
Berger P., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, tłum. J. Niżnik, PIW, Warszawa.
Bernstein B. (1980), Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, tłum. K. Biskupski, w: Język i społeczeństwo, M. Głowiński (red.), Czytelnik, Warszawa, s. 83-119.
Biedroń R. (2007), Tęczowy elementarz: czyli (prawie) wszystko, co chcielibyście wiedzieć o gejach i lesbijkach, Wydawnictwo AdPublik, Warszawa.
Bieńko M. (2019), „Pedał” i „lesba” jako społeczne pojęcia życia codziennego. Heteroseksualne uprzedzenia językowe dotyczące gejów i lesbijek, „InterAlia. Pismo poświęcone studiom queer/ InterAlia. A Journal of Queer Studies”, nr 14, s. 86-102.
Bieńko M. (2020), Etykiety „pedał” i „lesba” w heteronormatywnej rzeczywistości społecznej. Próba analizy, „Przegląd Socjologiczny”, nr 69(2), s. 113-141.
Boswell J. (2006), Chrześcijaństwo, tolerancja społeczna i homoseksualizm. Geje i lesbijki w Europie Zachodniej od początku ery chrześcijańskiej do XIV wieku, tłum. J. Krzyszpień, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.
Bourdieu P. (1991), Language and symbolic power, tłum. G. Raymond, M. Adamson, Polity Press, Cambridge.
Bourdieu P. (2004), Męska dominacja, tłum. L. Kopciewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Burke P. (2015), Społeczna historia języka, tłum. M. Wendland, w: Historia idei komunikacji, M. Wendland (red.), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2015, s. 31-80.
Butler J. (2008), Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, tłum. K. Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Butler J. (2010), Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, tłum. A. Ostolski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Cameron D., Kulick D. (2003), Language and sexuality, Cambridge University Press, Cambridge.
Centrum Badania Opinii Społecznej (2007), Społeczna percepcja przemocy werbalnej i mowy nienawiści. Komunikat z badań (BS/74/2007), CBOS, Warszawa.
Colemen-Fountain E. (2014), Lesbian and gay youth and the question of labels, „Sexualities”, nr 17(7), s. 802-817.
Dąbrowa E. (2014), Kim jest dziś Inny w Polsce, w: Spoglądając na stereotyp, R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.), Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, s. 13-31.
Dante Alighieri (2017), Boska Komedia, tłum. E. Porębowicz, Wydawnictwo GREG, Warszawa.
De Beauvoir S. (2009),Druga płeć, tłum. G. Mycielska, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Douglas M. (2007), Czystość i zmaza, tłum. M. Bucholc, PIW, Warszawa.
Dover K.J. (2011), Stosunek Greków do seksualności, tłum. R. Matuszewski, w: Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, W. Lengauer, L. Trzcionkowski, P. Majewski (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 525-537.
Durkheim É. (2000), Zasady metody socjologicznej, tłum. J. Szacki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Dyer R. (2002), The culture of queers, Routledge, London and New York.
Dyszak A.S. (2015), O zapisanym słownictwie mniejszości seksualnych, „Etnolingwistyka”, nr 27, s. 201-220.
Fasoli F., Paladino M.P., Carnaghi A., Jetten J., Bastian B., Bain P.G. (2016), Not “just words”: Exposure to homophobic epithets leads to dehumanizing and physical distancing from gay men, „European Journal of Social Psychology”, nr 46(2), s. 237-248.
Foucault M. (1995), Historia seksualności, tłum. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, Czytelnik, Warszawa.
Grabias S. (1994), Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Wydaw nictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Hammack P.L., Frost D.M., Hughes S.D. (2018), Queer intimaces: A new paradigm for the study of relationships diversity, „The Journal of Sex Research”, nr 56(4-5), s. 556-592. DOI: 10.1080/00224499.2018.1531281.
Honneth A. (2012), Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktu społecznego, tłum. J. Duraj, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków.
Irigaray L. (2007), Je, Tu, Nous. Toward a culture of difference, Routledge, New York and London.
Katz J.N. (2007), The invention of heterosexuality, The University of Chicago Press, Chicago and London.
Koch M. (2008), Language and gender research from a queer linguistic perspective: A critical evaluation, VDM Verlag, Saarbrücken.
Kosofsky Sedgwick E. (2005), Męskie pragnienie homospołeczne i polityka seksualności, tłum. A. Ostolski, „Krytyka Polityczna”, nr 9-10, s. 176-186.
Lachowska K., Pielużek M. (2018),„Lesby” i „pedały” – konteksty komunikacyjne związane ze środowiskami LGBT wśród użytkowników Internetu, w: Communication Design. Antologia,
M. Wszołek, M. Pielużek (red.), Wydawnictwo Libron, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, s. 631-664.
Leap W.L. (1996), Word’s out: gay men’s english, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Marinucci M. (2019), What’s in a name?, „Journal of Homosexuality”, May 10, s. 1-8. DOI: 10.1080/00918369.2019.1610633.
Marody M. (1987), Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, PWN, Warszawa.
Mayer H. (2005), Odmieńcy, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.
Merton R.K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Mills Ch.W. (1940), Situated actions and vocabularies of motive, „American Sociological Review”, nr 5, s. 904-913.
Nowak T.Ł. (2016), Gdzie jest gej? O (nazwach) przestrzeni w pierwszych polskich pismach gejowskich, „Dziennikarstwo i Media”, nr 7, s. 173-185.
Oczko P. (2008), Dlaczego nie chcę pisać o staropolskich samcołożnikach? Przyczynek do archeologii gay studies w Polsce, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 32-50.
Omyliński J. (2012), Kod seks-czatów i slang gejów. Tajemny język branży, https://natemat.pl/4759,kod-seks-czatow-i-slang-gejow-tajemny-jezyk-branzy, 14.06.2020.
Ostolski A. (2007), Spiskowcy i gorszyciele. Judaizowanie gejów w polskim dyskursie prawicowym, w: Jak się dzielimy i co nas łączy? Przemiany wartości i więzi we współczesnym społeczeństwie polskim, M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków, s. 156-178.
Plummer K. (1984), Sexual diversity: a sociological perspective, w: The Psychology of Sexual Diversity, K. Howelles (red.), Basil Blackwell, Oxford, s. 219-252.
Rejter A. (2013), Płeć – język – kultura, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Rubin G. (2004), Rozmyślając o seksie: zapiski w sprawie radykalnej teorii polityki seksualności, „Lewą Nogą”, nr 16, s. 164-224.
Seidman S. (2012), Społeczne tworzenie seksualności, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sikora T. (2007), Odmieńcy/Śmieci, s. 45-62, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/4._tomasz_sikora_-_odmiecy_-_smieci.pdf, 4.06.2020.
Simmel G. (2006), Obcy, tłum. M. Łukasiewicz, w: Most i drzwi, G. Simmel, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 204-212.
Slaatten H., Anderssen N., Hetland J. (2014), Endorsement of male role norms and gay-related name-calling, „Psychology of Men & Masculinity”, nr 15, s. 335-345.
Witkowski M. (2005), Lubiewo, Korporacja Ha!art, Kraków.
Wyrobisz A. (2007), Tolerancja, nietolerancja i przesądy w Europie średniowiecznej i nowożytnej. Badania nad historią homoseksualizmu, stosunkiem społeczeństwa do homoseksualizmu i udziałem homoseksualistów w kulturze, „Przegląd Historyczny”, nr 98/3, s. 383-395.
Znaniecki F. (1990), Studia nad antagonizmem do obcych, w: Współczesne narody, F. Znaniecki (red.), Wydawnictwo PWN, Poznań, s. 265-358.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses

/
Language