Educational and preventive activities of the police and victimological aspects of the social functioning of the elderly. The case of Lubusz voivodeship
PDF (Język Polski)

Keywords

wiktymizacja, osoby starsze, prewencja kryminalna, edukacja victimisation, the elderly, crime prevention, education

How to Cite

Magda, E. (2022). Educational and preventive activities of the police and victimological aspects of the social functioning of the elderly. The case of Lubusz voivodeship. Adult Education Discourses, (22), 299–311. https://doi.org/10.34768/dma.vi22.608

Abstract

In recent years, an increase in criminal activity to the detriment of the elderly could be observed in Poland. As a means of preventative action, the police are increasingly looking for new, effective solutions that go beyond the area of law and safety sciences, the essence of which is to reduce the victimisation of the elderly. The article shows the need to constantly expand the knowledge and competences of police officers in the field of andragogy and pedagogy, in order to guarantee the planning and implemention of effective educational and preventive projects addressed to the elderly. The author describes the process of diagnosing threats and selected aspects of the life of Lubusz seniors, which was based on the local social capital, where the diagnostic survey procedure was determined by the policemen, employees of the University of Zielona Góra and students. The survey allowed for the collection of information necessary to modify the local crime prevention program conducted by the local police for the protection of the elderly as well as for the acquisition of knowledge enriching the cognitive base in the areas of andragogy, sociology and security sciences.

https://doi.org/10.34768/dma.vi22.608
PDF (Język Polski)

References

Bieńkowska E. (1999), Osoby starsze grupą o podwyższonym stopniu ryzyka wiktymizacji, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, Rok LXI, z. 1, s. 111-117.

Czapska J. (1999), Zapobieganie wiktymizacji osób starszych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, Rok LXI, z. 1, s. 119-130.

Czapska J., Wójcikiewicz J. (1999), Policja w społeczeństwie obywatelskim, Wyd. Zakamycze, Kraków.

Hryszkiewicz D. (2012), Społeczna odpowiedzialność Policji. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji, Szczytno.

Kataryńczuk-Mania L., Gebreselassie L. (2018), Kompetencje komunikacyjne seniorów – wybrane wątki, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 19, s. 151-161.

Kijak R.J., Szarota Z. (2013), Starość. Między diagnozą a działaniem, http://gerontologia.org.pl/wp-content/uploads/pliki/ol/stardiagnoz.pdf, s. 14, 3.09.2020.

Kunowski S. (1993), Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa.

Malec-Rawiński M., Zakowicz I. (2016), Be like DJ Wika? – a Word about an unexpeted tourn of senescence, „Rocznik Andragogiczny”, s. 233-247.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Mazur J. (2012), Komunikowanie się policji ze społeczeństwem, organami administracji pań-stwowej i samorządowej: studium socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Moczuk E. (2006), Czy możliwa jest socjologia policji?, „Przegląd Policyjny”, nr 1(81), s. 55-73.

Muszyński M. (2014), Edukacja i uczenie się – wokół pojęć, „Rocznik Andragogiczny”, t. 21, s. 77-88.

Serafin T. (2017), Powiatowe programy prewencyjne. Pomiar skuteczności i efektywności,Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Sitarz O., Jaworska-Wieloch A. (2019), Wiktymologiczne i prawnokarne aspekty przemocy wobec osoby starszej, „Archiwum Kryminologii”, t. XLI, nr 2, s. 206-252, http://czasopisma.inp.pan.pl/index.php/ak/article/view/1957, 2.07.2020.

Steuden S. (2012), Psychologia starzenia się i starości, PWN, Warszawa.

Tomczyk Ł. (2015), Edukacja osób starszych. Seniorzy w przestrzeni nowych mediów, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Urban B. (2006), Prewencja kryminalna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji, Szczytno.

Wawrzyniak J. (2017), Starość człowieka – szanse i zagrożenia. Implikacje pedagogiczne, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.

Zellma A., Wiszowaty E. (2017), O policję bliższą ludziom. Inspiracje pedagogiczne w służbie funkcjonariuszy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji, Szczytno.

Zych A. (2020), Młodość utracona, odkrywana starość. Eseje i szkice z gerontologii, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Żurawska J. (2002), Społeczno-prawne implikacje badań kryminologicznych, „Słupskie Prace Pedagogiczne”, nr 1, s. 169-177

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses