Where is the promised land of education? The context of academic education
PDF (Język Polski)

Keywords

academic education
hope
metaphor of the promised land and desert edukacja akademicka
nadzieja
metafora ziemi obiecanej i pustyni

How to Cite

Murawska, A. (2023). Where is the promised land of education? The context of academic education. Adult Education Discourses, (24), 283–297. https://doi.org/10.34768/dma.vi24.673

Abstract

The article, referring to the texts of the modern humanities, reflects on academic education. The thesis of the decline in the quality of academic education, especially in connection with its massification, was taken as a starting point. Using the metaphor of the promised land, indicated was the need to search for values and goals that will give meaning to the activities of the main actors of the educational scene and deeply involved in them, to stop an “educational disaster”. Reference was made to the idea of utopian thinking and its importance in culture was pointed out. It was framed as an act of value affirmation necessary for society to exist. This is because inherent to human nature is the need to direct towards the future and create bold projections of it. In this context, assisting humans in the development of hope was proposed as a source for deriving the goals of academic education. Hope was framed as one of the basic components of the nature of human existence, and its intervening character was highlighted. Hope integrates what is from thisworld with that which belongs to the otherworld. A person goes beyond the horizon of everyday life, beyond what is certain, known, safe, and opens up to non-temporality, to the infinite, to transcendence. Hope was also put in the perspective of the road to the promised land. In this context, courses of action were proposed to support a person in building hope for himself/herself and for those with whom they share a fate. Presumably, at the same time, they inhibit the transformation of universities into educational enterprises. The traps of hope, false hopes that is, are also pointed out. Creating the illusion of freedom, of omnipotence, they anesthetise anxiety and despair, taking away opportunities to go beyond the familiar and discover new possibilities. The role of the desert in the journey to the promised land was also emphasised.

https://doi.org/10.34768/dma.vi24.673
PDF (Język Polski)

References

Blikle, A. (2021) Utopijny uniwersytet dla realistów. E-mentor [online], 2(89). Dostępny na: https://doi.org/10.15219/em89.

Bloch, E. (1984) Czy istnieje przyszłość w przeszłości. W: J. Kurczewska i J. Szacki (red.) Tradycja i nowoczesność. Warszawa: Czytelnik, 14-29.

Canetti, E. (1996) Masa i władza. Tłum. E. Borg i M. Przybyłowska. Warszawa: Czytelnik.

Cassirer, E. (2017) Esej o człowieku: wstęp do filozofii kultury. Tłum. A. Staniewska. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Derrida, J. (1999) Wiara i wiedza. W: J. Derrida, G. Vattimo i inni, Religia. Tłum. P. Mrówczyński. Warszawa: Wydawnictwo KR, 7-97.

Elliot, D. (2017) Hope and Christian ethics. Cambridge: Cambridge University Press.

Erikson, E.H. (1994) Insight and responsibility. New York: Norton.

Filek, J. (2018) Nadziejność. Wprowadzenie do fenomenologii nadziei. Podstawowe rozróżnienia. Kwartalnik Filozoficzny, 2, 151-161.

Freire, P. (2021) Pedagogy of hope: Reliving Pedagogy of the Oppressed. London: Bloomsbury.

Fromm, E. (2019) Anatomia ludzkiej destrukcyjności. Tłum. J. Karłowski. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Gasset, O. (2002) Bunt mas. Tłum. P. Niklewicz. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.

Heidegger, M. (2013) Bycie i czas. Tłum. B. Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hill, D.L. i Feudnter, Ch. (2018) Hope in the Midstof Terminal Illness. W: M.W. Gallagher i S.J. Lopez (red.) The Oxford Handbook of Hope. New York: Oxford University Press, 191-206.

Jawłowska, A. (1975) Drogi kontrkultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kołakowski, L. (2011) Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Król, M. (2019) Rośnie pokolenie analfabetów moralnych [online]. Dostępny na: https://www.wiadomo.co/prof-marcin-krol-rosnie-pokolenie-analfabetow-moralnych/ [11.06. 2022].

Księga Jozuego (2008) Biblia Tysiąclecia. Poznań: Pallotinum, 240-264.

Kwieciński, Z. (1998) Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia). W: T. Jaworska i R. Leppert (red.) Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 31-38.

Kwieciński, Z. (2016) Społeczeństwo wychowujące w zagrożeniu? Kryzys jako źródło nadziei. Zaproszenie do dyskusji. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2, 7-8.

Lewis-McCoy, R.L. (2014) Inequality in the Promised Land: Race, Resources, and Suburban Schooling. Redwood City: Stanford University Press.

Lopez, S.J. (2014) Making Hope Happen. New York: Atria.

Lundqvist, C. i Gustafsson, H. (2017) Hope and optimism in sport. W: A. Brady i B. Grenville-Cleave B. (red.) Positive Psychology in Sport and Physical Activity. London: Routledge, 78-91.

Malewski, M. (2018) O trzech tradycjach studiowania. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2(24), 7-20.

Małkiewicz, M.M. (2019) Pojęcie nadziei w różnych koncepcjach psychologicznych. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio [online], 4(40), 131-147. Dostępny na: https://doi.org/10.34766/fetr.v4i40.189.

Marcel, G. (1984) Homo Viator. Wstęp do metafizyki nadziei. Tłum. P. Lubicz. Warszawa: PAX.

Markowski, M.P. (2001) Obietnica. Kontrapunkt [online], 3-4 (52-53). Dostępny na: http://www.tygodnik.com.pl/kontrapunkt/52-53/markow.html [28.09.2021].

Moltmann, J. (2021) Theology of hope: for the 21st century.London: SCM Press.

Morbitzer, J. (2018) Idiocracy – Pedagogical Reflection on the Epidemic of Stupidity in the Generation of the Internet Era. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika,17, 125-137.

Murawska, A. (2011) Edukacja jako troska o nadzieję człowieka. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Murawska, A. (2020) The “Existential Turn” in Education as an Answer to Crises Facing an Individual. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne [online], 1(10), 79-92. Dostępny na: https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.07.

Nussbaum, M. (2008) W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. Tłum. A. Męczkowska, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Olbrycht, K. (2010) Wychowanie do nadziei. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2, 9-46.

Petrykowski, P. (2016) Zatłoczone pustynie – opuszczone oazy. Studia Paedagogica Ignatiana [online], 4(19), 67-83. Dostępny na: https://doi.org/10.12775/SPI.2016.4.004.

Rapoff, M. i Freche, R. (2018) Hope and Children’s Health.W: M.W. Gallagher i S.J. Lopez (red.) The Oxford Handbook of Hope. New York: Oxford University Press, 169-178.

Ricoeur, P. (1984) Proces metaforyczny jako poznanie, wyobrażenie i odczuwanie. Pamiętnik Literacki, 2(75), 269-286.

Ricoeur, P. (1991) Podług nadziei. Tłum. S. Cichowicz i inni. Warszawa: Instytut WydawniczyPAX.

Riesman, D. (1947) Some observations on community plans and utopia. The Yale Law Journal, 2(57), 173-200.

Riesman, D. (2011) Samotny tłum. Tłum. J. Strzelecki. Kraków: Wydawnictwo vis-a-vis/Etiuda.

Sargent, L.T. (2010) Utopianism. A very short introduction. New York: Oxford University Press.

Scruton, R. (2012) Pożytki z pesymizmu i niebezpieczeństwa fałszywej nadziei. Tłum. T. Biedroń. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska.

Seligman, M.E.P. (2018) The Hope Circuit: A Psychologist’s Journey from Helplessness to Optimism. New York: PublicAffairs.

Sloterdijk, P. (2012) Pogarda mas. Szkic o walkach kulturowych we współczesnym społeczeństwie. Tłum. B. Baran. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Szafraniec, K. (2018) Wprowadzenie. Dlaczego młodzi, dlaczego edukacja? [online], 1-16. Dostępny na: http://mlodzi2018.pl/files/raport0.pdf [10.06.2022].

Szmyd, J. (2020) Edukacja w kryzysie. Próba wstępnej charakterystyki i oceny. Rocznik Pedagogiczny, 43, 7-26.

Śliwerski, B. (2010) Pedagogika nadziei [online]. Dostępny na: http://sliwerskipedagog.blog spot.com/2010/12/pedagogika

-nadziei.html [28.09.2021].

Śliwerski, B. (2017) Pedagogika nadziei. Prima Educatione [online], 1, 13-19. Dostępny na: https://doi.org/10.17951/pe/

1.13.

Tischner, J. (1985) Nadzieja szukająca prawdy. Znak, 12(373), 3-11.

Tischner, J. (2020) Myślenie według wartości. Kraków: Instytut Wydawniczy Znak.

Witkowski, L. (2009) Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Włodarczyk, R. (2017) O rozczarowaniu utopią i myśleniu krytycznym. W: R. Włodarczyk (red.) Utopia a edukacja. Pedagogiczne konteksty społecznych wyobrażeń świata możliwego. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 49-63.

Zerubavel, Y. (2018) Desert in the Promised Land. Redwood City: Stanford University Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses