Główna treść artykułu

Abstrakt

W artykule – nawiązując do tekstów współczesnej humanistyki – podjęto refleksję nad edukacją akademicką. Za punkt wyjścia przyjęto tezę o spadku jakości edukacji akademickiej, szczególnie w związku z jej umasowieniem. Posługując się metaforą ziemi obiecanej, wskazano potrzebę poszukiwania wartości i celów, które nadadzą sens działaniom głównych aktorów edukacyjnej sceny i głęboko w nie się zaangażują, pozwolą zatrzymać „edukacyjną katastrofę”. Odniesiono się do idei myślenia utopijnego. Wskazano jego znaczenie w kulturze. Zostało ono ujęte jako akt afirmacji wartości nieodzownej do tego, aby społeczeństwo mogło istnieć. Nieodłączną cechą ludzkiej natury jest bowiem potrzeba skierowania ku przyszłości i tworzenia śmiałych jej projektów. W tym kontekście zaproponowano wspomaganie człowieka w rozwoju nadziei jako źródło wyprowadzania celów edukacji akademickiej. Nadzieja została ujęta jako jedna z podstawowych składowych charakteru ludzkiej egzystencji. Uwypuklono jej ingerujący charakter. Zostaje w niej zintegrowane to, co z „tego” świata, z tym, co przynależy do „innego” świata. Człowiek wykracza poza horyzont codzienności, poza to, co pewne, znane, bezpieczne i otwiera się na nieczasowość, na nieskończoność, na transcendencję. Nadzieję ujęto również w perspektywie drogi do ziemi obiecanej. W tym kontekście zaproponowano kierunki działań, które wspierają człowieka w budowaniu nadziei dla siebie i dla tych, z którymi podzielamy los, a równocześnie hamują przekształcanie uczelni w przedsiębiorstwa edukacyjne. Wskazano również pułapki nadziei, fałszywe nadzieje, które tworząc złudzenie wolności, omnipotencji, znieczulają na niepokój i rozpacz, odbierając szanse na wychodzenie poza to, co znane i odkrywanie nowych możliwości. Zaakcentowano też rolę pustyni w drodze do ziemi obiecanej. 

Słowa kluczowe

academic education hope metaphor of the promised land and desert edukacja akademicka nadzieja metafora ziemi obiecanej i pustyni

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Murawska, A. (2023). Gdzie jest ziemia obiecana edukacji? Kontekst edukacji akademickiej. Dyskursy Młodych Andragogów, (24), 283–297. https://doi.org/10.34768/dma.vi24.673

Bibliografia

  1. Blikle, A. (2021) Utopijny uniwersytet dla realistów. E-mentor [online], 2(89). Dostępny na: https://doi.org/10.15219/em89.
  2. 1506.
  3. Bloch, E. (1984) Czy istnieje przyszłość w przeszłości. W: J. Kurczewska i J. Szacki (red.) Tradycja i nowoczesność. Warszawa: Czytelnik, 14-29.
  4. Canetti, E. (1996) Masa i władza. Tłum. E. Borg i M. Przybyłowska. Warszawa: Czytelnik.
  5. Cassirer, E. (2017) Esej o człowieku: wstęp do filozofii kultury. Tłum. A. Staniewska. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  6. Derrida, J. (1999) Wiara i wiedza. W: J. Derrida, G. Vattimo i inni, Religia. Tłum. P. Mrówczyński. Warszawa: Wydawnictwo KR, 7-97.
  7. Elliot, D. (2017) Hope and Christian ethics. Cambridge: Cambridge University Press.
  8. Erikson, E.H. (1994) Insight and responsibility. New York: Norton.
  9. Filek, J. (2018) Nadziejność. Wprowadzenie do fenomenologii nadziei. Podstawowe rozróżnienia. Kwartalnik Filozoficzny, 2, 151-161.
  10. Freire, P. (2021) Pedagogy of hope: Reliving Pedagogy of the Oppressed. London: Bloomsbury.
  11. Fromm, E. (2019) Anatomia ludzkiej destrukcyjności. Tłum. J. Karłowski. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  12. Gasset, O. (2002) Bunt mas. Tłum. P. Niklewicz. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
  13. Heidegger, M. (2013) Bycie i czas. Tłum. B. Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  14. Hill, D.L. i Feudnter, Ch. (2018) Hope in the Midstof Terminal Illness. W: M.W. Gallagher i S.J. Lopez (red.) The Oxford Handbook of Hope. New York: Oxford University Press, 191-206.
  15. Jawłowska, A. (1975) Drogi kontrkultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  16. Kołakowski, L. (2011) Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  17. Król, M. (2019) Rośnie pokolenie analfabetów moralnych [online]. Dostępny na: https://www.wiadomo.co/prof-marcin-krol-rosnie-pokolenie-analfabetow-moralnych/ [11.06. 2022].
  18. Księga Jozuego (2008) Biblia Tysiąclecia. Poznań: Pallotinum, 240-264.
  19. Kwieciński, Z. (1998) Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia). W: T. Jaworska i R. Leppert (red.) Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 31-38.
  20. Kwieciński, Z. (2016) Społeczeństwo wychowujące w zagrożeniu? Kryzys jako źródło nadziei. Zaproszenie do dyskusji. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2, 7-8.
  21. Lewis-McCoy, R.L. (2014) Inequality in the Promised Land: Race, Resources, and Suburban Schooling. Redwood City: Stanford University Press.
  22. Lopez, S.J. (2014) Making Hope Happen. New York: Atria.
  23. Lundqvist, C. i Gustafsson, H. (2017) Hope and optimism in sport. W: A. Brady i B. Grenville-Cleave B. (red.) Positive Psychology in Sport and Physical Activity. London: Routledge, 78-91.
  24. Malewski, M. (2018) O trzech tradycjach studiowania. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2(24), 7-20.
  25. Małkiewicz, M.M. (2019) Pojęcie nadziei w różnych koncepcjach psychologicznych. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio [online], 4(40), 131-147. Dostępny na: https://doi.org/10.34766/fetr.v4i40.189.
  26. Marcel, G. (1984) Homo Viator. Wstęp do metafizyki nadziei. Tłum. P. Lubicz. Warszawa: PAX.
  27. Markowski, M.P. (2001) Obietnica. Kontrapunkt [online], 3-4 (52-53). Dostępny na: http://www.tygodnik.com.pl/kontrapunkt/52-53/markow.html [28.09.2021].
  28. Moltmann, J. (2021) Theology of hope: for the 21st century.London: SCM Press.
  29. Morbitzer, J. (2018) Idiocracy – Pedagogical Reflection on the Epidemic of Stupidity in the Generation of the Internet Era. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika,17, 125-137.
  30. Murawska, A. (2011) Edukacja jako troska o nadzieję człowieka. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  31. Murawska, A. (2020) The “Existential Turn” in Education as an Answer to Crises Facing an Individual. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne [online], 1(10), 79-92. Dostępny na: https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.07.
  32. Nussbaum, M. (2008) W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. Tłum. A. Męczkowska, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  33. Olbrycht, K. (2010) Wychowanie do nadziei. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2, 9-46.
  34. Petrykowski, P. (2016) Zatłoczone pustynie – opuszczone oazy. Studia Paedagogica Ignatiana [online], 4(19), 67-83. Dostępny na: https://doi.org/10.12775/SPI.2016.4.004.
  35. Rapoff, M. i Freche, R. (2018) Hope and Children’s Health.W: M.W. Gallagher i S.J. Lopez (red.) The Oxford Handbook of Hope. New York: Oxford University Press, 169-178.
  36. Ricoeur, P. (1984) Proces metaforyczny jako poznanie, wyobrażenie i odczuwanie. Pamiętnik Literacki, 2(75), 269-286.
  37. Ricoeur, P. (1991) Podług nadziei. Tłum. S. Cichowicz i inni. Warszawa: Instytut WydawniczyPAX.
  38. Riesman, D. (1947) Some observations on community plans and utopia. The Yale Law Journal, 2(57), 173-200.
  39. Riesman, D. (2011) Samotny tłum. Tłum. J. Strzelecki. Kraków: Wydawnictwo vis-a-vis/Etiuda.
  40. Sargent, L.T. (2010) Utopianism. A very short introduction. New York: Oxford University Press.
  41. Scruton, R. (2012) Pożytki z pesymizmu i niebezpieczeństwa fałszywej nadziei. Tłum. T. Biedroń. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska.
  42. Seligman, M.E.P. (2018) The Hope Circuit: A Psychologist’s Journey from Helplessness to Optimism. New York: PublicAffairs.
  43. Sloterdijk, P. (2012) Pogarda mas. Szkic o walkach kulturowych we współczesnym społeczeństwie. Tłum. B. Baran. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  44. Szafraniec, K. (2018) Wprowadzenie. Dlaczego młodzi, dlaczego edukacja? [online], 1-16. Dostępny na: http://mlodzi2018.pl/files/raport0.pdf [10.06.2022].
  45. Szmyd, J. (2020) Edukacja w kryzysie. Próba wstępnej charakterystyki i oceny. Rocznik Pedagogiczny, 43, 7-26.
  46. Śliwerski, B. (2010) Pedagogika nadziei [online]. Dostępny na: http://sliwerskipedagog.blog spot.com/2010/12/pedagogika
  47. -nadziei.html [28.09.2021].
  48. Śliwerski, B. (2017) Pedagogika nadziei. Prima Educatione [online], 1, 13-19. Dostępny na: https://doi.org/10.17951/pe/
  49. 2017.1.13.
  50. Tischner, J. (1985) Nadzieja szukająca prawdy. Znak, 12(373), 3-11.
  51. Tischner, J. (2020) Myślenie według wartości. Kraków: Instytut Wydawniczy Znak.
  52. Witkowski, L. (2009) Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  53. Włodarczyk, R. (2017) O rozczarowaniu utopią i myśleniu krytycznym. W: R. Włodarczyk (red.) Utopia a edukacja. Pedagogiczne konteksty społecznych wyobrażeń świata możliwego. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 49-63.
  54. Zerubavel, Y. (2018) Desert in the Promised Land. Redwood City: Stanford University Press.