Główna treść artykułu
Abstrakt
Przedmiotem rozważań podjętych w artykule są współczesne seriale filmowe oraz modele zachowań odbiorczych. Celem refleksji badawczej jest zastanowienie się nad rolą seriali w kulturze medialnej, jak również nad nowymi praktykami odbiorczymi, wynikającymi ze zmian społeczno-kulturowych. Wybór przytoczonych tekstów oraz badań z zakresu nauk humanistycznych i społecznychuwarunkowany jest koniecznością prowadzenia interdyscyplinarnych badań nad serialowymi narracjami i ich odbiorem. Przegląd najnowszej literatury wykazał niedostatek badań z zakresu andragogiki ukierunkowanych na analizę tego dynamicznie zmieniającego się obszaru kultury medialnej. Podjęte rozważania stanowią wstęp do badań nad współczesnymi serialami filmowymi i ich recepcją.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Arcimowicz K. (2013), Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
- Certeau M. (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Creeber G. (2004), Serial Televison. Big Drama on the Small Screen, BFI Publishing, London.
- Czas seriali (2013), (red.) Szczepanek A., Wojciechowska S., Buśko P., Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
- Encyklopedia kina (2003), (red.) Lubelski T. Biały Kruk, Kraków.
- Filiciak M. (2013), Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
- Filiciak M., Giza B. (2011), (red.) Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- Fiske J. (1987), Television Culture, Methuen, London.
- Godzic W. (1996), Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Universitas, Kraków.
- Godzic W. (2004), Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków.
- Hopfinger M. (2010), Literatura i media po 1989 roku, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Jakubowski W. (2006), Edukacja w świecie kultury popularnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
- Jenner M. (2015), Binge-watching: Video-on-demand, quality TV and mainstreaming fandom. International Journal of Cultural Studies. Volume: 20 issue: 3, page(s): 304-320. https://arro.anglia.ac.uk/578784/1/Binge-Watching%20Video-on- Demand%2C%20Quality%20TV%20and%20Mainstreaming%20Fandom.pdf, 25.02.2020.
- Karasińska A. (2016), Pomiędzy ramówką a serialowym obżarstwem. Jak Polacy oglądają seriale?, „Zeszyty Prasoznawcze”, Kraków, t. 59, nr 1 (225), doi: 10.4467/2299-6362PZ.16.004.5181 www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze, s. 51-63.
- Kisielewska A. (2009), Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, Rabid, Kraków.
- Kisielewska A. (2016), Seriale telewizyjne jako wspólnoty symboliczne, „IDEA – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych” XXVIII/2, Białystok, s. 91-106.
- Konieczna E. (2017), …a w sercu ciągle maj. Serial „Grace i Frankie” jako afirmacja (po)godnej jesieni życia, Oczekiwana Starość. Exlibris Biblioteki Gerontologii Społecznej, 2(14), s. 30-39.
- Kwiek J. (2005), Telenowela a edukacja. Studium psychopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- Lehrer E. (2014), The Netflix effect. Weekly Standard, volume 19, number 24 (3 March), https://www.washingtonexaminer.com/weekly-standard/the-netflix-effect, 25.02.2020.
- Lisowska-Magdziarz M. (2008), Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Lisowska-Magdziarz M. (2016), Od redaktora: seriale – nowa jakość czy stare w nowej odsłonie?, „Zeszyty Prasoznawcze”, Kraków, t. 59, nr 1 (225), s. 1-15, doi: 10.4467/2299-6362PZ.16.001.5178 www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/.
- Lucio-Villegas E. (2016), Like a rolling stone: non-traditional spaces of adult education, European Journal for Research on the Education and Learning of Adults 7(1), s. 75-88, doi:10.3384/rela.2000-7426.rela9078, http://www.rela.ep.liu.se/issues/10.3384_rela.2000-7426.201671/06/rela_9078.pdf.
- Łaciak B. (2013), Kwestie społeczne w polskich serialach obyczajowych – prezentacje i odbiór. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
- Majchrzyk Ł. (2019), Już 15 mln Polaków ogląda seriale w serwisach VOD, https://mobirank.pl/2019/07/28/juz-15-mln-polakow-oglada-seriale-w-serwisach-vod/, 19.02.2020.
- Majek D. (2012), Webtelevision, Webseries and Webcasting. Case studies in the Organization and Distribution of Television-style, Content Produced Online, http://www.diva-portal. org/smash/get/diva2:552122/FULLTEXT02, 26.02.2020.
- Mittell J. (2009), Television and American Cultur, Oxford Univerisiyt Press, New York.
- Nowicki P. (2006), Co to jest telenowela?, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
- Pittman M., Sheehan K. (2015), Sprinting a media marathon: Uses and gratifications of binge-watching television through Netflix, https://firstmonday.org/article/view/6138/4999, 24.02.2020.
- Roxborough S. (2014), Despite Netflix effect, foreign networks prefer to wait for series, Hollywood Reporter (20 February), https://www.hollywoodreporter.com/news/netflix-effect-foreign-networks-prefer-681928, 25.02.2020.
- Smith C. (2014), The Netflix effect: How binge watching is changing television, „TechRadar (16 January), at http://www.techradar.com/us/news/internet/the-netflix-effect-how-binge-watching-is-changing-television-1215808, 28.09.2015.
- Sokołowski Ł. (2011), Serial jako element praktyk społecznych, „Kultura i Społeczeństwo”, rok LV, nr 2-3, s. 187-208.
- Sołodki P. (2018), Serial internetowy – notatki o zjawisku, „Panoptikum”, 20, s. 33-46, https://doi.org/10.26881/pan.2018.20.02. PDF.
- Symonowicz-Jabłońska I. (2016), Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
- Tokarczuk O. (2019), Czuły narrator. Przemowa noblowska Olgi Tokarczuk, The Nobel Foundation, PDF.