Główna treść artykułu
Abstrakt
Nasz świat jest skomplikowany, płynny i niepewny. Tsunami zmian ekonomicznych, ideologia neoliberalna i kult indywidualizmu doprowadziły do powstania ekstremalnych organizacji nacjonalistycznych, natywistycznych i faszystowskich, gdzie nietolerancja jest okazywana obcym, migrantom lub osobom ubiegającym się o azyl. Jest to czas, w którym dialog między różniącymi się stronami wydaje się trudny do osiągnięcia, podczas gdy nowe media społecznościowe często służą jako komnaty echa, w których ludzie tylko słuchają opinii podobnych do własnych. Co więcej, demokracja przedstawicielska znajduje się w kryzysie, podczas gdy uczenie się przez całe życie jest instrumentalizowane i utowarowione z powodu nadmiernej koncentracji na potrzebach rynku pracy. Edukacja ludowa (popularna) lub obywatelska jest od dawna w odwrocie. Opierając się na pracach wybitnego polskiego socjologa i filozofa Zygmunta Baumana i andragogów R.H. Tawneya i Raymonda Williamsa, wraz z nowymi psychospołecznymi interpretacjami historii i współczesnego świata edukacji dorosłych, podjęto próbę ożywienia sfery publicznej, w której marginalizowany dotąd duch dialogicznej i powszechnej edukacji dorosłych może odgrywać centralną rolę.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Adorno T. (1972), Theorie der Halbbildung, in: Gesammelte Schriften, Vol. 10(2), pp. 93-121.
- Alexander T. (2014), The Pedagogy of Power: Learning for democracy, www.citized.info/pdf/commarticles/PedagogyofPower-IoE-v2.2.pdf, 20.12.2015.
- Arthur J., Davies I. & Hahn C.L. (eds) (2010), The Sage Handbook for Citizenship and Democracy, Sage, London.
- Austed L. (ed.) (2012), Psychoanalysis and Politics. Exclusion and the politics of representation, Karnac, London.
- Austed L. (2014), Nationalism and the Body Politic, Karnac, London.
- Bauman Z. (2000), Liquid Modernity, Polity Press, Cambridge.
- Bauman Z. (2003), Liquid Love. On the Frailty of Human Bonds, Polity Press, Cambridge.
- Bauman Z. (2005a), Education in Liquid Modernity, “Review of Education, Pedagogy and Cultural Studies”, Vol. 27(4), pp. 303-317.
- Bauman Z. (2005b), Learning to Walk in Quicksands, in: ‘Old’ and ‘New’ Worlds of Adult Learning, A. Bron, E. Kurantowicz, H. Salling Olesen, & L. West (eds), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, Wrocław, pp. 17-26.
- Bauman Z. (2012), Fuel, Sparks and Fires: On Taking to the Streets, “Thesis Eleven”, Vol. 109(1), pp. 11-16. http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0725513612444560, 31.01.2018.
- Bauman Z. & Raud R. (2015), Practices of Selfhood, Polity Press, Cambridge.
- Biesta G. (2011), Learning Democracy in School and Society: Education, lifelong learning and the politics of citizenship, Sense, Boston.
- Dave R.H. (1976), Foundations of lifelong education, UNESCO/Pergamon, Hamburg.
- Dennis N. & Halsey A. H. (1988), English Ethical Socialism; from Thomas More to R.H. Tawney, Clarendon Press, Oxford.
- Eagleton T. (2009), Reason, faith, and revolution; reflections on the God debate, Yale University Press, Princeton.
- El-Gomati M. (2013), Invite the EDL to tea, “The Guardian”, 1 June.
- Field J. (2000), Lifelong learning and the new educational order, Stoke-on-Trent, Trentham.
- Fieldhouse R. (1995), Conformity and Contradiction in English Responsible Body Adult Education, “Studies in the Education of Adults”, Vol. 17 (2), October.
- Finnegan F., Merrill B. & Thunborg, C. (eds) (2014), Student Voices on Inequalities in European Higher Education. Challenges for Theory, Policy and Practice in a Time of Change, Routledge, London.
- Formenti L. (2011), Families in a Changing Society: How Biographies Inspire Education, in: Biographie und Gesellschaft. Überlegungen zu einer Theorie des modernen Selbst, H. Herzberg & E. Kammler (eds), Campus, Frankfurt/New York, pp. 215-227.
- Formenti L., West L. (2018), Transforming perspectives in lifelong learning and adult education: a dialogue, Palgrave Macmillan, London.
- Freeman M. (2014), The Priority of the Other. Thinking and Living beyond the Self, University Press, Oxford.
- Gaitanidis A. (2012), Anxiety, Psychoanalysis and Reinvigorating Education, in: Psychoanalysis and Education, minding a gap, A. Bainbridge & L. West (eds), Karnac, London, pp. 37-50.
- Goldman L. (1995), Dons and Workers: Oxford and adult education since 1850, Clarendon Press, Oxford.
- Goldman L. (2013), The Life of R.H. Tawney: Socialism and history, Bloomsbury Academic, London.
- Goodwin M.J. (2011), New British Fascism: Rise of the British National Party, Routledge, London.
- Holford J. (2015), Adult and higher education in the early work of R.H. Tawney, in: Standing Conference of University Teachers and Researchers in the Education of Adults (SCUTREA) It’s all Adult Education, The University of Leeds, 7-9 July.
- Honneth A. (2007), Disrespect: The normative foundations of critical theory, Polity Press, Cambridge.
- Honneth A. (2009), Pathologies of Reason: On the legacy of critical theory, Columbia University Press, New York.
- Laros A., Fuhr T. & Taylor E.W. (2017), Transformative Learning Meets Bildung: An International Exchange, Sense, Rotterdam.
- Macintyre S. (1980), A Proletarian Science: Marxism in Britain, 1917-1933, University Press,Cambridge.
- McLemme, S. (2012), Liquidity Trap. https://www.insidehighered.com/view/2012/06/27/reviewzymunt-bauman-education, 31.03.2018.
- McIlroy J. (1993), The Unknown Raymond Williams, in: J. McIlroy and S. Westwood (eds), BorderCountry, Raymond Williams in Adult Education, NIACE, Leicester.
- Peterson A. (2011), Civic Republicanism and Civic Education; The Education of Citizens, PalgraveMacmillan, London.
- Rose J. (2010), The intellectual life of the British Working Classes, (2ndedition), Yale University Press.
- Tuckett A. (2017), The rise and fall of life-wide learning for adults in England, “International Journal of Lifelong Education”, Vol. 36(1-2), pp. 230-249.
- West L. (1972), The Tawney Legend Re-examined, “Studies in Adult Education”, Vol. 4(2), pp. 105-119.
- West L. (1996), Beyond fragments, adults, motivation and higher education, a biographical analysis, Taylor and Francis, London.
- West L. (2016), Distress in the city; racism, fundamentalism and a democratic education, London Trentham/UCL Books.
- West L. (2017), Resisting the enormous condescension of posterity: Richard Henry Tawney, Raymond Williams and the long struggle for a democratic education, “International Journal of Lifelong Education”, Vol. 36, pp. 129-144. Williams R. (1989), Resources of Hope: Culture, democracy, socialism, Verso, London.
- Youell, B. (2006), The Learning Relationship: Psychoanalytic thinking in education, Karnac, London.
- Zuboff S. (2018), The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, Profile Books, London.