Oczekiwania pokolenia Z wobec edukacji zdalnej na poziomie kształcenia wyższego
pdf

Słowa kluczowe

pokolenie Z
edukacja zdalna
kształcenie wyższe
oczekiwania studentów
wsparcie dla studentów generation Z
distance learning
higher education
student expectations
student support

Jak cytować

Kławsiuć-Zduńczyk, A. (2025). Oczekiwania pokolenia Z wobec edukacji zdalnej na poziomie kształcenia wyższego. Adult Education Discourses, (26), 249–273. https://doi.org/10.61824/dma.vi26.756

Abstrakt

Kształcenie na poziomie wyższym podlega ciągłym zmianom, na które wpływ mają zarówno czynniki zewnętrzne, czyli zmiany demograficzne, pokoleniowe, globalizacja, postęp technologiczny, jak i wewnętrzne, między innymi wykorzystywane formy i metody kształcenia, sposób zarządzania instytucją. W ostatnich latach jedną z kluczowych zmian w kształceniu na poziomie wyższym, na którą wpływ miały zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne, było upowszechnienie edukacji zdalnej, spowodowane pandemią koronawirusa, co pod wieloma względami było wyzwaniem dla organizatorów kształcenia, wykładowców, a także studentów. Nieprzygotowanie uczestników obu stron procesu kształcenia do zaistniałej nagle sytuacji skutkowało licznymi błędami, których konsekwencje miały znaczenie dla jakości kształcenia, ale także dla kondycji psychicznej studentów. Obecnie forma zdalna jest wykorzystywana jako wspomagająca lub podstawowa forma kształcenia, dlatego tak istotne jest badanie czynników mających znaczenie dla jej jakości. Dodatkowo współcześni studenci należą do pokolenia Z, co również determinuje wprowadzenie zmian w podejściu do nauczania.

Prezentowane wyniki badań powstały na podstawie opinii 261 studentów reprezentujących pokolenie Z, na temat realizowania kształcenia wyższego w formie zdalnej oraz potrzeb studentów w zakresie radzenia sobie z różnego rodzaju trudnościami wynikającymi ze studiowania zdalnego. Na podstawie przeprowadzonych badań ilościowych, zawierających pytania kwestionariuszowe oraz otwarte, można stwierdzić, że przedstawiciele pokolenia Z, studiując w trybie zdalnym, najbardziej odczuwali trudności edukacyjne. Wynikały one z konieczności zwiększenia nakładu pracy własnej w stosunku do kształcenia stacjonarnego oraz z formy podającej, stosowanej przez wykładowców bez względu na rodzaj zajęć. Studenci odczuwali równie mocno trudności społeczne spowodowane brakiem bezpośredniego kontaktu z wykładowcami i innymi studentami. Kształcenie w trybie zdalnym generowało również trudności natury psychicznej. W związku z tym studenci oczekiwali wsparcia merytorycznego i emocjonalnego wykładowców, ale także innych specjalistów między innymi psychologów, mentorów, doradców kariery. Oczekiwali również przedstawienia i respektowania przez wykładowców określonych zasad studiowania i oceny. Wśród czynników mających największe znaczenie dla zwiększenia zaangażowania studentów w studiowanie badani uznali zmianę podejścia wykładowców do dydaktyki. Postulowali stosowanie aktywizujących metod w nauczaniu zdalnym, wykorzystywanie interaktywnych mediów cyfrowych, wskazywanie na praktyczne zastosowanie przekazywanej wiedzy teoretycznej, stwarzanie możliwości łączenia studiów z rynkiem pracy, partnerskie podejście wykładowców, a także stosowanie pozytywnych wzmocnień przez wykładowców i uczelnię.

W końcowej części przedstawione zostały wnioski i rekomendacje w zakresie organizowania i realizacji kształcenia zdalnego na poziomie wyższym dla współczesnych studentów, przedstawicieli pokolenia Z.

https://doi.org/10.61824/dma.vi26.756
pdf

Bibliografia

Adobe (2017) Gen Z in the Classroom: Creating the Future. Adobe Education Creativity Study [online]. Dostępny na: http://www.adobeeducate.com/genz/global-education-genz [1.08.2024].

Babicka-Wirkus, A., Cywiński, A., Muoki, J.S. i Walat, W. (2021) Gaps in online education in

the times of a pandemic in the opinion of Polish and Kenyan students. Dyskursy Młodych

Andragogów/Adult Education Discourses [online], 22, 183-195. Dostępny na: https://doi.

org/10.34768/dma.vi22.618.

Barhate, B. i Dirani, K.M. (2022) Career aspirations of generation Z: a systematic literature

review. European Journal of Training and Development [online], 46(1/2), 139-157. Dostępny

na: https://doi.org/10.1108/EJTD-07-2020-0124.

Chillakuri, B. (2020) Understanding Generation Z expectations for effective onboarding, Journal

of Organizational Change Management [online]. Dostępny na: https://doi.org/10.1108/

JOCM-02-2020-0058.

Chirkowska-Smolak, T., Górecki, T., Klakus, M., Metzger, W. i Szargan, M. (2023a) The factorial validity of the Maslach Burnout Inventory: Student Survey (MBI-SS) in Poland, Polish

Psychological Bulletin [online], 54(3), 207-216. Dostępny na: https://doi.org/10.24425/

ppb.2023.

Chirkowska-Smolak, T., Piorunek, M. i Garbacik, Ż. (2023b) Construction and validation of

the Areas of Academic Life Scale to measure organizational risk factors for student burnout,

International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health [online], 36(6), 798-811. Dostępny na: https://doi.org/10.13075/ijomeh.1896.02173.

Chirkowska-Smolak, T., Piorunek, M., Górecki, T., Garbacik, Ż., Drabik-Podgórna, V. i Kławsiuć-

Zduńczyk, A. (2023c) Academic Burnout of Polish Students: A Latent Profile Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health [online], 20 (6). Dostępny

na: https://doi.org/10.3390/ijerph20064828.

Chory, R.M. i Offstein, E.H. (2017) “Your Professor Will Know You as a Person”: Evaluating and

Rethinking the Relational Boundaries Between Faculty and Students. Journal of Management

Education [online], 41(1), 9-38. Dostępny na: https://doi.org/10.1177/1052562916647986.

Cilliers, E.J. (2017) The challenge of teaching generation Z, People: International Journal of Social Sciences [online], 3(1), 188-198. Dostępny na: https://doi.org/10.20319/pijss.2017.31.188198.

Coe, E., Doy, A., Enomoto, K. i Healy, Ch. (2023) Gen Z mental health: The impact of tech and

social media. McKinsey [online], Dostępny na: https://www.mckinsey.com/mhi/our-insights/

gen-z-mental-health-the-impact-of-tech-and-social-media#/ [1.08.2024].

Dolot, A. (2018) The characteristic of Generation Z, e-mentor [online], 2(74), 44-50. Dostępny

na: http://dx.doi.org/10.15219/em74.1351.

Długosz, P. (2020) Neurotyczne pokolenie koronawirusa? Raport z II fali badań krakowskich

studentów. Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN

w Krakowie.

Ernst and Young (2018) Next-Gen workforce: secret weapon or biggest challenge? Ernst and Young [online]. Dostępny na: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_gl/topics/

consumer-products/consumer-products-pdfs/ey-pdf-next-gen-workfor ce- secret-weaponor-biggest-challenge.pdf [1.08.2024].

EY (2021) Gen Z is poised to reframe the future, but are business and education ready? EY [online]. Dostępny na: https://www.ey.com/en_gl/about-us/corporate-responsibility/how-businessand-education-can-help-gen-z-reframe-the-future [1.08.2024].

Gagacka, M. i Sałata, E. (2020) Kompetencje nauczycieli i wykładowców w procesie edukacji

zdalnej – perspektywa studentów. Edukacja Ustawiczna Dorosłych [online], 4, 39-54. Dostępny

na: https://doi.org/10.34866/8ns5-tz47.

Główny Urząd Statystyczny (2023a) Polska w liczbach. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny

[online]. Dostępny na: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/polska-w-liczbach-2023,14,16.html [1.08.2024].

Główny Urząd Statystyczny (2023b) Sytuacja demograficzna Polski do 2022 r. Warszawa: Główny

Urząd Statystyczny [online]. Dostępny na: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ ludnosc/

ludnosc/sytuacja-demograficzna-polski-do-roku-2022,40,3.html [1.08.2024].

Grow, J.M., Yang, S. (2018) Generation-Z Enters the Advertising Workplace: Expectations

Through a Gendered Lens [online], Journal of Advertising Education, 22(1), 7-22. Dostępny

na: https://doi.org/10.1177/1098048218768595.

Instytut Badawczy IPC i Politechnika Wrocławska (2024) Skok w dorosłość. Wartości, ambicje

i plany uczniów starszych klas szkół średnich. Raport z badań. Wrocław: Instytut Badawczy IPC

i Politechnika Wrocławska [online]. Dostępny na: https://pwr.edu.pl/fcp/4GBUKOQtTKlQ

hbx08SlkTUhZeUTgtCgg9ACFDC0RFTm9PFRYqCl5tDXdAGHoV/1/public/news_team/

pdf/pwr_raport_online.pdf [1.08.2024].

Kławsiuć-Zduńczyk, A. (2023) Czynniki organizacyjne a syndrom wypalenia akademickiego

studentów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych [online], 123(4), 321-337. Dostępny na: https://

doi.org/10.34866/sydq-j388.

Kosiewicz-Budnicka, R. (2021) Kształcenie zdalne studentów pedagogiki w czasie pandemii

COVID-19. Studia z Teorii Wychowania, XII 3(36), 189-205. Dostępny na: https://doi.

org/10.5604/01.3001.0015.4819.

Kulawska, E. (2021) Kształcenie zdalne, poziom stresu i dobrostan psychiczny studentów pedagogiki w pierwszej fazie pandemii choroby COVID-19. Forum Pedagogiczne, 11(2), 149-166. Dostępny na: https://doi.org/10.21697/fp.2021.2.11.

Lewartowicz, U. (2022) Edukacja zdalna w kontekście specyfiki kształcenia animatorów kultury.

Komunikat z badań. Dyskursy Młodych Andragogów, 23, 163-181. Dostępny na: https://doi.

org/10.34768/dma.vi23.654.

Limanówka, P., Laska, J., Szczuraszyk, A., Łacwik, J., Kuca, J. i Kasperczyk, J. (2023) Wpływ

pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne studentów kierunku lekarskiego w Polsce.

Psychiatria [online], 20(3), 109-116. Dostępny na: https://doi.org/10.5603/psych.95511.

Malewski, M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice.

Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Maslach, C. i Leiter, M.P. (2016) Understanding the burnout experience: recent research and

its implications for psychiatry. World Psychiatry: Official Journal of the World Psychiatric

Association [online], 15(2), 103-111. Dostępny na: https://doi.org/10.1002/wps.20311.

Miller, A.C. i Mills, B. (2019) If They Don’t Care, I Don’t Care. Millennial and Generation

Z Students and the Impact of Faculty Caring. Journal of the Scholarship of Teaching and

Learning [online], 19, 78-89. Dostępny na: https://eric.ed.gov/?id=EJ1234123 [1.08.2024].

Seemiller, C. i Grace, M. (2017) Generation Z: Educating and Engaging the Next Generation

of Students, About Campus [online], 22(3), 21-26. Dostępny na: https://doi.org/10.1002/

abc.21293.

Schwieger, D. i Ladwig, Ch. (2018) Reaching and Retaining the Next Generation: Adapting to

the Expectations of Gen Z in the Classroom. Information Systems Education Journal [online], 16(3), 45-54. Dostępny na: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1179303.pdf [1.08.2024].

Turner, A. (2015) Generation Z: Technology and Social Interest, The Journal of Individual

Psychology [online], 71(2), 103-113. Dostępny na: https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021.

Twenge, J.M. (2019) iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej

tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.

Twenge, J.M. (2023) Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.

Uniwersytet SWPS i Agencja They.pl (2023) Raport Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie

są polskie Zetki?. Warszawa: Uniwersytet SWPS i Agencja They.pl. Dostępny na: https://swps.

pl/nauka-i-badania/nasze-dzialania/badania-i-wdrozenia/35313-jakie-sa-polskie-zetkiraport-ekspercki-o-mlodej-gene racji [1.08.2024].

White, J.E. (2017) Meet Generation Z. Understanding and Reaching the New Post-Christian World. Michigan: Baker Publishing Group.

Wiedmer, T. (2015) Generations do differ: best practices in leading traditionalists, boomers, and

generations X, Y, and Z, Delta Kappa Gamma Bulletin [online], 82(1). Dostępny na: https://

www.semanticscholar.org/paper/Generations-Do-Differ%3A-Best-Practices-in-LeadingX%2C-Wiedmer/302d988fffb67c178001c253dec0ce8024967364 [1.08.2024].

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Copyright (c) 2025 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses