Abstrakt
Współczesne trendy edukacyjne wskazują na rosnące znaczenie technologii mobilnych w procesie uczenia się młodych dorosłych, szczególnie należących do Pokolenia Z. W niniejszym artykule Autorka analizuje immersyjne i zappingowe strategie edukacyjne tego pokolenia, dokonując analizy wywiadów przeprowadzonych z jego przedstawicielami. Celem badania było zrozumienie, w jaki sposób smartfony stały się nieodłącznym elementem uczenia się oraz jaką rolę przypisują technologiom przedstawiciele pokolenia Z. Wyniki badania ukazują, że dla Pokolenia Z smartfony odgrywają kluczową rolę w dostępie do informacji, umożliwiają natychmiastową interakcję z treściami edukacyjnymi oraz wspierają dynamiczne i zróżnicowane sposoby i formy uczenia się. Analiza wywiadów wskazuje również na specyficzne wyzwania, takie jak wielozadaniowość, uczenie się powierzchowne, problem z koncentracją oraz potencjalne uzależnienie od technologii. Artykuł wnosi nową perspektywę do dyskusji na temat wpływu technologii mobilnych na edukację oraz potrzeb i preferencji dotyczących sposobów uczenia się przez przedstawicieli Pokolenia Z.
Bibliografia
Baran, M. i Kłos, M. (2014) Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami. Marketing i Rynek, 5, 923-929.
Bauman, Z. (2007) Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Bestrzyński, W. i Szymiec, R. (2013) Metoda immersyjno-medialna – edukacja Ery Singularity
[online]. Dostępny na: https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/ bitstreams/707702
ca-af96-48e2-8394-3cade5f08a51/content [9.09.2024].
Blumer, H. (2009) Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Carr, N. (2008) The Big Switch. New York: Norton&Company.
Crowford, K. (2024) Atlas sztucznej inteligencji. Władza, pieniądze i środowisko naturalne. Tłum.
T. Chawziuk. Kraków: Wydawnictwo Bo.wiem.
Fazlagić, J. (2008) Charakterystyka pokolenia Y. E-mentor [online], 3 (25), 13-16.
Furmanek, W. (2014) Zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjnych. Dydaktyka
Informatyki, 9, 20-48.
Górski, M. i Golińska, P. (2019) Conflict of Generations: Comparison of Worldviews of Generation C(Z) and baby boomers. Social Studies: Theory and Practice, 1(6), 143-160.
Hałas, E. (2006) Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hysa, B. (2016) Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, 97, 385-396.
Kargul, J. (2013) Uczenie się dorosłych w kulturze pośpiechu. W: E. Solarczyk-Ambrozik (red.)
Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Poznań: Wydawnictwo
Naukowe UAM, 53-59.
Kroenke, A. (2015) Pokoleie X, Y, Z w organizacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej,
Organizacja i Zarządzanie, 61(1202), 91-103.
Kvale, S. (2013) Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Malewski, M. (2001) Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej.
Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Mikołajczyk, K. (2019) Rola Internetu w upowszechnianiu edukacji dorosłych. Przestrzenie
i miejsca edukacji dorosłych w Polsce. Wydawnictwo Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 116-133.
Muster, R. (2020) Pokolenie „Z” na współczesnym rynku pracy w opiniach pracodawców.
Humanizacja Pracy, 1, 131-146.
Prensky, M. (2001) Digital Natives, Digital Immigrants, Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6.
Rosenthal, G. i Fischer-Rosenthal, W. (2004) The Analysis of Narrative-biographical Interviews
Rosenthal. W: U. Flick, E. von Kardorff i I. Steinke (red.) A Companion to Qualitative Research.
Londyn: Sage, 259-265.
Sitek M., Pokropek, A., Penszko, P., Chyl, K. i Haman, J. (2024) Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023 [online]. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Dostępny na: https://ibe.edu.pl/images/Badania%20 midzynarodowe/
Publikacje/Raport-PIAAC-2023.pdf [14.02.2025].
Smolbik-Jęczmień, A. (2013) Rozwój kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia X i Y w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 36,
-238.
Stasiak, P. (2010) Zgooglowany umysł. Dlaczego Internet zmienia nasz mózg?. Ja, My, Oni, 13,
-103.
Trybulec, M. (2009) Nowe media a kulturowe doświadczenie czasu. Uwagi krytyczne na marginesie teorii akceleracji czasu. Annales Universitatis Mariae Curiae-Skłodowska. Sectio I,
Philosophia-Sociologia, 34, 7-19.
Zalewska-Bochenko, A. (2024) Sztuczna inteligencja w procesie edukacji. Optimum. Economic
Studies, 2(116), 194-210.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Copyright (c) 2025 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses

/
Język