Immersyjna i zappingowa edukacja pokolenia Z. Narracja o znaczeniu technologii w codziennym uczeniu się młodych dorosłych
pdf

Słowa kluczowe

Generation Z
mobile technologies
immersive strategies
zapping strategies
learning Pokolenie Z
technologie mobilne
strategie immersyjne
strategie zappingowe
uczenie się

Jak cytować

Wojciechowska, Z. (2025). Immersyjna i zappingowa edukacja pokolenia Z. Narracja o znaczeniu technologii w codziennym uczeniu się młodych dorosłych. Adult Education Discourses, (26), 275–293. https://doi.org/10.61824/dma.vi26.757

Abstrakt

Współczesne trendy edukacyjne wskazują na rosnące znaczenie technologii mobilnych w procesie uczenia się młodych dorosłych, szczególnie należących do Pokolenia Z. W niniejszym artykule Autorka analizuje immersyjne i zappingowe strategie edukacyjne tego pokolenia, dokonując analizy wywiadów przeprowadzonych z jego przedstawicielami. Celem badania było zrozumienie, w jaki sposób smartfony stały się nieodłącznym elementem uczenia się oraz jaką rolę przypisują technologiom przedstawiciele pokolenia Z. Wyniki badania ukazują, że dla Pokolenia Z smartfony odgrywają kluczową rolę w dostępie do informacji, umożliwiają natychmiastową interakcję z treściami edukacyjnymi oraz wspierają dynamiczne i zróżnicowane sposoby i formy uczenia się. Analiza wywiadów wskazuje również na specyficzne wyzwania, takie jak wielozadaniowość, uczenie się powierzchowne, problem z koncentracją oraz potencjalne uzależnienie od technologii. Artykuł wnosi nową perspektywę do dyskusji na temat wpływu technologii mobilnych na edukację oraz potrzeb i preferencji dotyczących sposobów uczenia się przez przedstawicieli Pokolenia Z.

https://doi.org/10.61824/dma.vi26.757
pdf

Bibliografia

Baran, M. i Kłos, M. (2014) Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami. Marketing i Rynek, 5, 923-929.

Bauman, Z. (2007) Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Bestrzyński, W. i Szymiec, R. (2013) Metoda immersyjno-medialna – edukacja Ery Singularity

[online]. Dostępny na: https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/ bitstreams/707702

ca-af96-48e2-8394-3cade5f08a51/content [9.09.2024].

Blumer, H. (2009) Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Carr, N. (2008) The Big Switch. New York: Norton&Company.

Crowford, K. (2024) Atlas sztucznej inteligencji. Władza, pieniądze i środowisko naturalne. Tłum.

T. Chawziuk. Kraków: Wydawnictwo Bo.wiem.

Fazlagić, J. (2008) Charakterystyka pokolenia Y. E-mentor [online], 3 (25), 13-16.

Furmanek, W. (2014) Zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjnych. Dydaktyka

Informatyki, 9, 20-48.

Górski, M. i Golińska, P. (2019) Conflict of Generations: Comparison of Worldviews of Generation C(Z) and baby boomers. Social Studies: Theory and Practice, 1(6), 143-160.

Hałas, E. (2006) Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hysa, B. (2016) Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, 97, 385-396.

Kargul, J. (2013) Uczenie się dorosłych w kulturze pośpiechu. W: E. Solarczyk-Ambrozik (red.)

Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Poznań: Wydawnictwo

Naukowe UAM, 53-59.

Kroenke, A. (2015) Pokoleie X, Y, Z w organizacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej,

Organizacja i Zarządzanie, 61(1202), 91-103.

Kvale, S. (2013) Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Malewski, M. (2001) Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej.

Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Mikołajczyk, K. (2019) Rola Internetu w upowszechnianiu edukacji dorosłych. Przestrzenie

i miejsca edukacji dorosłych w Polsce. Wydawnictwo Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 116-133.

Muster, R. (2020) Pokolenie „Z” na współczesnym rynku pracy w opiniach pracodawców.

Humanizacja Pracy, 1, 131-146.

Prensky, M. (2001) Digital Natives, Digital Immigrants, Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6.

Rosenthal, G. i Fischer-Rosenthal, W. (2004) The Analysis of Narrative-biographical Interviews

Rosenthal. W: U. Flick, E. von Kardorff i I. Steinke (red.) A Companion to Qualitative Research.

Londyn: Sage, 259-265.

Sitek M., Pokropek, A., Penszko, P., Chyl, K. i Haman, J. (2024) Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023 [online]. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Dostępny na: https://ibe.edu.pl/images/Badania%20 midzynarodowe/

Publikacje/Raport-PIAAC-2023.pdf [14.02.2025].

Smolbik-Jęczmień, A. (2013) Rozwój kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia X i Y w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 36,

-238.

Stasiak, P. (2010) Zgooglowany umysł. Dlaczego Internet zmienia nasz mózg?. Ja, My, Oni, 13,

-103.

Trybulec, M. (2009) Nowe media a kulturowe doświadczenie czasu. Uwagi krytyczne na marginesie teorii akceleracji czasu. Annales Universitatis Mariae Curiae-Skłodowska. Sectio I,

Philosophia-Sociologia, 34, 7-19.

Zalewska-Bochenko, A. (2024) Sztuczna inteligencja w procesie edukacji. Optimum. Economic

Studies, 2(116), 194-210.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Copyright (c) 2025 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses