Dziedzictwo kulturowe i odnowa życia społecznego. Współpraca uniwersytetów i społeczności lokalnych jako studium przypadku
pdf

Słowa kluczowe

universities
cultural heritage
third mission
re-making community uniwersytety
dziedzictwo kulturowe
trzecia misja
odnowa społeczności

Jak cytować

Nizińska, A. (2025). Dziedzictwo kulturowe i odnowa życia społecznego. Współpraca uniwersytetów i społeczności lokalnych jako studium przypadku. Adult Education Discourses, (26), 295–309. https://doi.org/10.61824/dma.vi26.770

Abstrakt

Wspólnotowy charakter Unii Europejskiej opiera się nie tylko na rynku pracy i ekonomii, ale przede wszystkim na wspólnym dziedzictwie kulturowym i podzielanych wartościach, takich jak pluralizm, solidarność społeczna, sprawiedliwość, równość i godność. Wzmacnianie i promowanie tych wartości ma walor nie tylko kulturotwórczy, ale może odegrać istotną rolę w zapobieganiu i rozwiązywaniu narastających w Europie problemów społecznych związanych ze zmianami demograficznymi, potrzebami rozwoju nowych typów kompetencji, a także niepokojącymi postawami ksenofobicznymi i rasistowskimi. Jeśli zatem z perspektywy Europy jako pewnej wspólnoty wartości edukacyjna praca z dziedzictwem kulturowym może przynieść tak wiele korzyści, jak można ją skutecznie budować? Czy zaangażowanie w przeszłość i jej krytyczne odczytywanie może wzmacniać społeczności targane współczesnymi kryzysami? Jakie są warunki dobrej współpracy opartej na dziedzictwie kulturowym? Jakim „sąsiadem” dla społeczności jest uniwersytet i jakie jest jego własne dziedzictwo kulturowe? Jak uniwersytety rozumieją dziedzictwo kulturowe i jakie miejsce przypisują mu w procesie edukacji? Niniejszy tekst jest próbą cząstkowej odpowiedzi na powyższe pytania, osadzając materiał empiryczny zgromadzony w ramach międzynarodowego projektu EU_CUL w szerszym kontekście pytań o rolę współczesnych uniwersytetów w projektach społecznego uczenia się, a w szczególności w procesach możliwej odnowy wspólnot na podstawie pracy edukacyjnej z dziedzictwem kulturowym.

https://doi.org/10.61824/dma.vi26.770
pdf

Bibliografia

BFUG Working Group on Social Dimension (2023) Principles and Guidelines to Strengthen

the Social Dimension of Higher Education in the European Higher Education Area [online]. Dostępny na: https://ehea.info/Upload/BFUG_ES_GA_86_6_4_1_WG_SD_ Principles_

Guidelines_Indicators.pdf [27.05.2025].

Clark, B.R. (1998) Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Issues in Higher Education. UK: IAU Press/ Pergamon/Elsevier.

COE (2018) Council of Europe, European Cultural Heritage Strategy for the 21st Century: Facing

Challenges by Following Recommendations. Dostępny na: https://rm.coe.int/europeanheritage-strategy-for-the-21st-century-strategy-21-full-text/16808ae270 [27.05.2025].

Deklaracja Bolońska (1999) Dostępny na: https://ehea.info/media.ehea.info/file/Ministerial _

conferences/04/9/1999_Bologna_Declaration_Polish_553049.pdf [27.05.2025].

Field, J., Schmidt-Hertha, B., i Waxenegger, A. (red.) (2016) Universities and Engagement:

International Perspectives on Higher Education and Lifelong Learning. New York: Routledge.

Fleming, T. (2012) Skazani na uczenie się. Habermas, uniwersytety i uczące się społeczeń-

stwo. W: M. Murphy i T. Fleming (red.) Habermas, teoria krytyczna i edukacja. Wrocław:

Wydawnictwo Naukowe DSW, 131-136.

Goddard, J., Hazelkorn, E., Kempton, L., i Vallance, P. (red.) (2016) The Civic University [online].

Cheltenham: Edward Elgar Publishing. Dostępny na: https://doi.org/10.4337/9781784717728.

Klekotko, M. (2018) Między lokalnością a wspólnotowością, czyli o wspólnototwórczych właściwościach scen miejskich. Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica [online], 64, 5-19.

Dostępny na: http://dx.doi.org/10.18778/0208-600X.64.0.

Kowalski, K. (2013) O istocie dziedzictwa europejskiego – rozważania. Kraków: Wydawnictwo

Międzynarodowego Centrum Kultury.

Kurantowicz, E. (2024) Heritage as learning. Why should community learning and education

focus on cultural heritage? Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses

[online], 25, 375-386. Dostępny na: https://doi.org/10.61824/dma.vi25.738.

Kurantowicz, E. i Reut, M. (red.) (2020) Cultural heritage between sectors: Mapping the cooperation of universities and social partners. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

London Communiqué (2007) Dostępny na: https://ehea.info/Upload/document/ministerial_

declarations/2007_London_Communique_English_588697.pdf [27.05.2025].

Marginson, S. i Considine, M. (2000) The Enterprise University: Power, Governance and Reinvention in Australia. Cambridge & Melbourne: Cambridge University Press.

Nizińska, A. i Kurantowicz, E. (2019) Sustainability and universities. Re-orienting higher education, reorienting teaching. Forum Oświatowe [online], 31(2), 27-40. Dostępny na: https://

doi.org/10.34862/fo.2019.2.2.

Oliver-Lumerman, A. i Drori, G.S. (2022) From Ivory Tower to Academic Commitment and Leadership: The Changing Public Mission of Universities. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd. Readings, B. (1996) The University in Ruins. Cambridge Massachusetts: Harvard University Press.

Smith, L.J. (2006) Uses of heritage. New York: Routledge.

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 (z perspektywą do 2030) SOR (2017).

Dostępny na: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/informacje-o-strategii-na-rzeczodpowiedzialnego-rozwoju [27.05.2025].

Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym (2018). Dostępny na: https://isap.sejm.gov.pl/ isap.nsf/

download.xsp /WDU20180001668/U/D20181668Lj.pdf [27.05.2025].

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Copyright (c) 2025 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses