Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie hobby, jako jednej z podstawowych płaszczyzn aktywności i edukacji nieformalnej osób w wieku emerytalnym. Tłem dla prowadzonych analiz jest zarysowana we wstępie opracowania koncepcja lifelong learning, uzupełniona o socjologiczne ujęcia stylu życia. Podstawę empiryczną wnioskowania stanowią jakościowe badania panelowe zrealizowane w 2024 i 2025 roku wśród mieszkańców województwa lubuskiego w wieku 60(+).
Główny nurt rozważań koncentruje się wokół różnorodnych pasji i zainteresowań badanych Lubuszan, które – oprócz pracy zawodowej i obowiązków domowych i rodzinnych – stanowią znaczący fragment ich codzienności i płaszczyznę ciągłego rozwoju. Mogą też być ujmowane jako jeden z wyznaczników stylu życia. Autorka, przytaczając fragmenty wypowiedzi badanych, skupia się na tych aktywnościach definiowanych przez nich jako hobby, podczas których – poza formalnym systemem edukacji, nie zawsze nawet intencjonalnie i świadomie – wzbogacają oni własne kompetencje oraz nabywają wiedzę i nowe umiejętności. Urzeczywistniają w ten sposób idee edukacji permanentnej, ale też – nierzadko – manifestują swój sprzeciw wobec sytuowania ich w kategorii wycofujących się z życia seniorów. Wniosek ten potwierdza wysoki poziom zaangażowania badanych w uprawianie pasji, emocje, które temu towarzyszą i wyraźnie proedukacyjna orientacja. Pozwala to uznać, iż potrzeby uczenia się i szeroko rozumianej aktywności stanowią jedne z istotniejszych potrzeb psychicznych i społecznych jednostek, niezależnie od wieku i mogą być (i są) z powodzeniem realizowane, także na płaszczyźnie działań podejmowanych w czasie wolnym, niewynikających z obowiązków.
Bibliografia
Baudrillard, J. (2006) Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic!.
Bauman, Z. (2011) Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 1(200), 435-458.
Bourdieu, P. (2022) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe Scholar.
Chabior, A. (2011) Kluby Seniora miejscem uczestnictwa kulturalnego i animacji społeczno-
-kulturalnej. W: Z. Szarota (red.) Aktywizacja, rozwój, integracja - ku niezależnej starości. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 73-84.
Chisholm, L. (2000) The Educational and Social Implication of the Knowledge Societies. W:
O. van der Gablenz i in. (red.) Europe 2020. Adapting to a Changing World. Baden-Baden:
Nomos Verlagsgesellschaft, 75-90.
Commission of the European Communities (2000) A Memorandum on Lifelong Learning. Brussels: CEC. Dostępny na: https://www.uil.unesco.org/sites/default/files/medias/ fichiers/2023/05/european-communities-a-memorandum-on-lifelong-learning.pdf [05.06.2025].
Cudak, A. (2011) „Każdy ma swój Everest…” – turystyka górska jako forma aktywności osób po
roku życia. W: Z. Szarota (red.) Aktywizacja, rozwój, integracja – ku niezależnej starości.
Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 85-106.
Dewey, J. (1930) Democracy and Education: an Introduction to the Philosophy of Education, New York: The Macmillan Company. Dostępny na: https://dn790004.ca.archive.org/0/items/
democracyandeduc00deweuoft/democracyandeduc00deweuoft.pdf [05.06.2025].
Faure, E., Herrera, F., Kaddoura, A.R., Lopes, H., Petrovski, A.V., Rahnema, M. i Ward, F.Ch.
(1972) Learning to Be: The World of Education Today and Tomorrow. UNESCO. Dostępny
na: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223222 [05.06.2025].
Giddens, A. (2001) Nowoczesność i tożsamość. ”Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.
Gosik, B. (2015) Formy spędzania czasu wolnego starszych osób w województwie łódzkim. W:
A. Janiszewska (red.) Jakość życia ludzi starych - wybrane problemy. Space – Society – Economy.
Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 14, 137-149.
Goździk, Ż. (2003) Edukacja nieformalna a potrzeby rynków pracy w państwach członkowskich
Unii Europejskiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 170, 133-155.
Kidd, J.R. (1966) The implications of continuous learning. Toronto: W.J. Cage.
Konieczna-Woźniak, R. (2009) Udział ludzi starszych w edukacji nieformalnej. Chowanna, 2,
-141.
Lengrand, P. (1975) An Introduction to Lifelong Education. UNESCO. Dostępny na: https://files.
eric.ed.gov/fulltext/ED118876.pdf [29.05.2025].
Leśniewska, G. (2016) Edukacja nieformalna – moda czy konieczność. Edukacja Humanistyczna,
(35), 113-122.
Litawa, A. (2022) O specyfice uczenia się podejmowanego w ramach amatorstwa. Dyskursy
Młodych Andragogów/Adult Education Discourses, 23, 305-316. Dostępny na: https://doi.
org/10.34768/dma.vi23.632.
Livingstone, D. (2007) Re-exploring the icebergs of adult learning: Comparative findings of
the 1998 and 2004 Canadian surveys of formal and informal learning practices. Canadian
Journal for the Study of Adult Education, 20(2), 1-24. Dostępny na: https://cjsae.library.dal.
ca/index.php/cjsae/article/view/1104/1060 [5.06.2025].
Maier, M. (2017) Sytuacja osób w wieku 50+ na rynku pracy w Polsce. Acta Universitatis Nicolai
Copernici, XLIV, 2, 101-111.
Malewski, M. (2006) W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. Teraźniejszość –
Człowiek – Edukacja, 2(34), 23-51.
Malewski, M. (2016) Kulturowe konteksty koncepcji lifelong learning. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 19, 4(76), 45-56.
Marcel, G. (1959) Homo viator: wstęp do metafizyki nadziei. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Milian, L. (2010) Socjologia czasu wolnego: wiedza o czynnościach swobodnie wybieranych,
Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji.
Nyćkowiak, J., Szaban, D., Trzop, B., Kołodziej, T., Zielińska, M., Kaźmierczak-Kałużna, I., Lisowska, M. i Szymandera, A. (2025) Raport z badań. Doświadczenia, potrzeby i oczekiwania mieszkańców województwa lubuskiego dotyczące kształcenia zawodowego, wyższego
i szeroko rozumianego lifelong learning, w tym kształcenia dorosłych w wymiarze formalnym,
pozaformalnym i nieformalnym. Zielona Góra.
Opiela, J. (2019) Lifelong learning jako proces systematycznego podnoszenia kwalifikacji. Edukacja – Technika – Informatyka, 4(30), 324-330.
Ostrowska, A. (1999) Styl życia a zdrowie. Warszawa: IFiS PAN.
Pierścieniak, K. (2023) Nieformalna edukacja dorosłych. Nieostre zakresy, nieuchwytne znaczenia. Rocznik Andragogiczny, 30, 199-228.
Rottermund, J., Knapik, A. i Szyszka, M. (2015) Aktywność fizyczna a jakość życia osób starszych.
Społeczeństwo i Rodzina, 42, 78-98.
Siciński, A. (2002) Styl życia, kultura, wybór. Szkice. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Siciński. A. (red.) (1976) Styl życia. Koncepcje i propozycje. Warszawa: PWN
Stalończyk, I. (2014) Edukacja formalna i pozaformalna w procesie kształtowania społeczeństwa
wiedzy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 37, 320-330.
Szarota, Z. (2011) Wstęp. W: Z. Szarota (red.) Aktywizacja, rozwój, integracja – ku niezależnej
starości. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 7-9.
Szatur-Jaworska, B. (2006) Cechy gerontologii społecznej jako dyscypliny naukowej. W: B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski i M. Dzięgielewska (red.) Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 16-25.
Szostkiewicz, A. (2018) Aktywność edukacyjna osób dorosłych w obszarze edukacji nieformalnej. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 21, 85-99.
Sztompka, P. (2021) Socjologia. Wykłady o społeczeństwie. Kraków: Znak Horyzont.
Weber, M. (1978) Economy and society. Berkeley: University of California Press.
Wnuk-Lipiński, E. (1972) Praca i wypoczynek w budżecie czasu. Wrocław: Ossolineum.
Worek, B. (2019) Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wróbel, A. (2025) Zmieniające się współcześnie znaczenia starości – perspektywa socjologiczna.
Exlibris Social Gerontology Journal, 28(1), 49-69.
Wyka, A. (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: IFiS PAN.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Copyright (c) 2025 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses

/
Język