Abstract
The article is theoretical in nature, based on a selective review and analysis of the literature on teachers, education, as well as well-being and the management of modern organisations. The aim of the article is not to analyse the competence model of the teacher, nor the areas related to the strictly professional preparation of teachers, but rather to provoke discussion, stimulate reflection on the need to take action aimed at supporting teachers in feeling satisfaction and contentment with their work. As well as on the positive consequences of such an approach for building their personal well-being, which acts as an important condition for building a professional image of the teaching profession and improves the quality of teachers’ work. For this purpose, the article briefly characterises the current professional situation of teachers and confronts it with the practices used in modern organisations that treat employees as a key resource of the organisation.
References
Bataineh, K. (2019) Impactof Work-Life Balance, Happiness at Work, on Employee Performance. International Business Research. 2(12) ISSN 1913-9004 E-ISSN 1913-9012 Published by Canadian Center of Science and Education, 99-112.
Bobako, M. (2012) Zaklinanie nowoczesności. Axel Honneth i moralna gramatyka filozoficznych przemilczeń. W: A. Honneth, Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, XXVII-XLV.
Chang, A., McDonald, P., Burton, P. (2010) Methodological choices in work-life balance research 1987 to 2006: A critical review. The International Journal of Human Resource Management, 21(13), 2381-2413.
Christoph, M. (2020) Strategie weebeingowe w organizacjach. Nowy wymiar motywowania pracowników. W: S.M. Kwiatkowski i M. Piorunek (red.) Jednostka, edukacja, organizacja wobec przemian rynku pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 290-310.
Czapiński, J. (red.) (2004) Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerw, A. (2017) Psychologiczny model dobrostanu w pracy. Wartość i sens pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Diener, E., Lucas, R.E., Oishi, S. (2004) Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniuz życia. W:J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 35-50.
Directive on work-life balance for parents and carers, (EU) 2019/1158 of the European Parliament and of the Council.
Evolve to Continuous Dialogue. The Aon Global Employee Experience Research 2018. Dostępny na: https://insights.humancapital.aon.com/i/1005611-evolve-to-continuous-dialogue-2018-employee-experience-research-report/0? [14.05.2021].
Gregory, A., Milner, S. (2009) Work-Life Balance: A Matter of Choice? Dostępny na: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1468-0432.2008.00429.x [8.04.2021].
Honneth, A. (2012) Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Jakowiak, B., Jaskulska, S. (2020) Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Przegląd Pedagogiczny,1, 219-232.
Konu, A., Rimpelä, M. (2002) Well-being in schools: a conceptual model. Health Promotion International, 17. Dostępny na: https://pdfs.semanticscholar.org/f395/67c0b94ceedbd6dc0ec683ba5f31639770ac.pdf [20.05.2021].
Kozioł, L., Wojtowicz, A. (2016) Wybrane praktyki zarządcze a dobrostan pracowniczy. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej,71, 165-177.
Księga rekomendacji oraz ekspertyzy Praca zdalna 2.0. Rozwiązanie na czas pandemii czy trwała zmiana? Dostępny na: https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2021/03/praca-zdalna-2-0-rekomendacje-1.pdf [20.05.2021].
Kwiatkowski, S.M., Piorunek, M. (red.) (2020) Jednostka, edukacja, organizacja wobecprzemian rynku pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Madalińska-Michalak, J. (2019) Shaping the Future of Teaching Profession. Kształtowanie przyszłościzawodu nauczyciela. LABOR et EDUCATIO, 7, 29-42.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2016) Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki. Raport 2020. Dostępny na: https://hrpolska.pl/uploads/artyku%C5%82y%202020/Raport_Activy-Przyszlosc_wellbeingu_i_benefitow_pracowniczych-min.pdf [18.05.2021].
Research on theHappiness Management Model from the Perspective of Psychological Capital (2010) Proceedings of the 7th International Conference on Innovation & Management. Dostępny na: http://ludopedia.cl/biblioteca/10.pdf[23.05.2021].
Solarczyk-Ambrozik, E., Christoph, M., Konieczna-Woźniak, R. (red.) (2020) Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Wawrzonek, A. (2019) Potrzeba poradniczego wsparcia w wielopokoleniowych zespołach pracowniczych. Studia Poradoznawcze, 8, 134-156.
Wawrzonek, A. (2020) (Re)konstrukcja Work-Life Balance vs pokolenia na rynku pracy. W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph i R. Konieczna-Woźniak (red.) Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 207-226.
Wellbeing mentalny pracowników w Polsce, 2021.
Wright, T.A., Bonett, D.G. (2007) Job satisfaction and psychological well-being asnonadditive predictors of workplace turnover. Journal of Management, 33 (2), 141-160.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses

/
Language