Abstract
The article addresses the possibility of using biographical film as a space for pedagogical action. In the humanities and social research, various perspectives of interest in biography can be seen. In historical research, the subject of analysis are the actions and activities performed by people that make it possible to “reconstruct the past”. What is interesting in historical research are the reasons why certain facts occurred, enabling an explanation of past realities, thus reaching the “historical truth”. In the sociological and psychological research, biography is used as a means of learning about personality development and the process of socialisation. However, biography is understood differently in andragogical reflection, where it is treated as a subjective construction of a lived life. In some simplification, it can be said that when studying biographies, historians are interested in facts, while educators are interested in people. This dichotomy of facts vs. people can illustrate the different perspective on the educational potential of biographical film. Biographical films cannot be treated as sources but can be a starting point for critical reflection on one’s own biography, thus building an individual’s “mediated experience”. According to the author, the concept of learning from the biography of the other can be used as a strategy of learning “through film”.
References
Brol, M. i Skorupa, A. (red.) (2014) Psychologiczna praca z filmem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bruner, J. (2006) Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Dominice, P. (2006) Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź: Wydawnictwo WSHE.
Dubas, E. (2009) Refleksja autobiograficzna jako aktywność edukacyjna w kontekście całożyciowego uczenia się. W: A. Fabiś i S. Kędziora (red.) Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych: aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych. Mysłowice–Zakopane: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała A. Hlonda, 41-53.
Dubas, E. (2011) Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie. W: E. Dubas i W. Świtalski (red.) Uczenie się z biografii Innych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 5-11.
Giddens, A. (2001) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: WN PWN.
Gilmour, D. (2011) Klub filmowy. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Giroux, H. (2008) Hollywood Film as Public Pedagogy. Education in the Crossfire. Afterimage [online], 5. Dostępny na: https://transformativeteaching.files.wordpress.com/2010/08/hollywoodfilm-as-public-pedagogy-giroux-h-a.pdf [3.08.2021].
Golonka-Legut, J. (2019) Edukacyjny potencjał indywidualnego doświadczenia życiowego. Wrocław: „Atut”.
Hendrykowski, M. (1990) Współczesne kierunki anglosaskiej refleksji nad autorem filmowym. W: A. Helman (red.) Autor – Film – Odbiorca.Wrocław: Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”.
Illeris, K. (2006) Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, przeł. A. Jurgiel i in. Wrocław: WN DWE TWP.
Jakubowski, W. (1997) Lęk w filmie (refleksje pedagoga). Kraków: „Impuls”.
Jakubowski, W. (2016) Wychowanie filmowe versus film w wychowaniu, czyli o możliwych strategiach wykorzystania sztuki filmowej w edukacji. W: E. Ciszewska i K. Klejsa (red.) Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 21-34.
Jakubowski, W. (2021) Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pedagogiki kultury popularnej). Kraków: „Impuls”.
Jarvis, P. (1992) Paradoxes of Learning. On Becoming an Individual Society. Jossey-Bass, San Francisco.
Kolb, D. (1984) Experimental Learning. Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
Konieczna, E. (2019) Film w dialogu kultur. Społeczna rola kina międzykulturowego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 4(11), 36-46.
Konieczna, E. (2020) Transkulturowy potencjał współczesnego kina europejskiego. O roli filmu w edukacji międzykulturowej dorosłych. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses, 21, 77-90.
Malewski, M. (2006) W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(34), 23-51.
Polański, R. (2017) Roman by Polanski, przeł. K. Szymanowska i P. Szymanowski, Warszawa: „Świat książki”.
Pryszmont-Ciesielska, M. (2008) Badacz wobec kultury – o „podróżowaniu”, czyli o badaniu świata społecznego. W: W. Jakubowski (red.) Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje). Kraków: „Impuls”, 41-53.
Przylipiak, M. (2004) Poetyka kina dokumentalnego. Gdańsk–Słupsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku.
Skorupa, A., Brol, M. i Paczyńska-Jasińska, P. (red.) (2018a) Film w terapii i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie. Warszawa: Difin.
Skorupa, A., Brol, M. i Paczyńska-Jasińska, P. (red.) (2018b) Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Warszawa: Difin.
Szczepański, T. i Kołos, S. (red.) (2007) Biografistyka filmowa. Ekranowa interpretacja losów i faktów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Usher, R. (1996) A critique of the neglected epistemological assumptions of educational research. W: D. Scott i R. Usher (red.) Understanding educational research. London and New York: Routledge, 9-32.
Walczak, A. (2015) Czego można nauczyć się z biografii innych? Przykład Edith Piaf – istoty dramatycznej porwanej namiętnością. W: E. Dubas i J. Stelmaszczyk (red.) Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 85-107.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses

/
Language
