Główna treść artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie możliwości wykorzystania filmu biograficznego jako przestrzeni dla pedagogicznego działania. W humanistyce i badaniach społecznych można dostrzec różne perspektywy zainteresowania biografią. W badaniach historycznych przedmiotem analizy są czyny dokonywane przez ludzi pozwalające na „odtworzenie przeszłości”. Interesujące są tu przyczyny zaistnienia określonych faktów, umożliwiające tłumaczenie minionej rzeczywistości, co pozwala na dotarcie do „prawdy historycznej”. W badaniach socjologicznych i psychologicznych biografia wykorzystywana jest jako środek poznania rozwoju osobowości i procesu socjalizacji. Inaczej rozumiana jest biografia w refleksji andragogicznej, gdzie traktowana jest jako subiektywna konstrukcja przeżytego życia. W pewnym uproszczeniu można stwierdzić, że badając biografie, historyków interesują fakty, natomiast pedagogów interesują ludzie. Owa dychotomia fakty vs. ludzie ilustruje odmienność spojrzenia na edukacyjny potencjał filmu biograficznego. Filmy biograficzne nie mogą być traktowane jako „źródła”, mogą natomiast stanowić punkt wyjścia do krytycznej refleksji nad własną biografią, budując tym samym „doświadczenie zapośredniczone” jednostki. Zdaniem autora koncepcja uczenia się z biografii Innego może być wykorzystana w strategii uczenia się „przez film”.

Słowa kluczowe

biography film education biografia film edukacja

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Jakubowski, W. (2023). Film jako przestrzeń uczenia się (na przykładzie „filmowych biografii edukacyjnych”). Dyskursy Młodych Andragogów, (24), 207–220. https://doi.org/10.34768/dma.vi24.683

Bibliografia

  1. Brol, M. i Skorupa, A. (red.) (2014) Psychologiczna praca z filmem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  2. Bruner, J. (2006) Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
  3. Dominice, P. (2006) Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź: Wydawnictwo WSHE.
  4. Dubas, E. (2009) Refleksja autobiograficzna jako aktywność edukacyjna w kontekście całożyciowego uczenia się. W: A. Fabiś i S. Kędziora (red.) Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych: aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych. Mysłowice–Zakopane: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała A. Hlonda, 41-53.
  5. Dubas, E. (2011) Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie. W: E. Dubas i W. Świtalski (red.) Uczenie się z biografii Innych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 5-11.
  6. Giddens, A. (2001) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: WN PWN.
  7. Gilmour, D. (2011) Klub filmowy. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
  8. Giroux, H. (2008) Hollywood Film as Public Pedagogy. Education in the Crossfire. Afterimage [online], 5. Dostępny na: https://transformativeteaching.files.wordpress.com/2010/08/hollywoodfilm-as-public-pedagogy-giroux-h-a.pdf [3.08.2021].
  9. Golonka-Legut, J. (2019) Edukacyjny potencjał indywidualnego doświadczenia życiowego. Wrocław: „Atut”.
  10. Hendrykowski, M. (1990) Współczesne kierunki anglosaskiej refleksji nad autorem filmowym. W: A. Helman (red.) Autor – Film – Odbiorca.Wrocław: Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”.
  11. Illeris, K. (2006) Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, przeł. A. Jurgiel i in. Wrocław: WN DWE TWP.
  12. Jakubowski, W. (1997) Lęk w filmie (refleksje pedagoga). Kraków: „Impuls”.
  13. Jakubowski, W. (2016) Wychowanie filmowe versus film w wychowaniu, czyli o możliwych strategiach wykorzystania sztuki filmowej w edukacji. W: E. Ciszewska i K. Klejsa (red.) Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 21-34.
  14. Jakubowski, W. (2021) Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pedagogiki kultury popularnej). Kraków: „Impuls”.
  15. Jarvis, P. (1992) Paradoxes of Learning. On Becoming an Individual Society. Jossey-Bass, San Francisco.
  16. Kolb, D. (1984) Experimental Learning. Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
  17. Konieczna, E. (2019) Film w dialogu kultur. Społeczna rola kina międzykulturowego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 4(11), 36-46.
  18. Konieczna, E. (2020) Transkulturowy potencjał współczesnego kina europejskiego. O roli filmu w edukacji międzykulturowej dorosłych. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses, 21, 77-90.
  19. Malewski, M. (2006) W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(34), 23-51.
  20. Polański, R. (2017) Roman by Polanski, przeł. K. Szymanowska i P. Szymanowski, Warszawa: „Świat książki”.
  21. Pryszmont-Ciesielska, M. (2008) Badacz wobec kultury – o „podróżowaniu”, czyli o badaniu świata społecznego. W: W. Jakubowski (red.) Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje). Kraków: „Impuls”, 41-53.
  22. Przylipiak, M. (2004) Poetyka kina dokumentalnego. Gdańsk–Słupsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku.
  23. Skorupa, A., Brol, M. i Paczyńska-Jasińska, P. (red.) (2018a) Film w terapii i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie. Warszawa: Difin.
  24. Skorupa, A., Brol, M. i Paczyńska-Jasińska, P. (red.) (2018b) Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Warszawa: Difin.
  25. Szczepański, T. i Kołos, S. (red.) (2007) Biografistyka filmowa. Ekranowa interpretacja losów i faktów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  26. Usher, R. (1996) A critique of the neglected epistemological assumptions of educational research. W: D. Scott i R. Usher (red.) Understanding educational research. London and New York: Routledge, 9-32.
  27. Walczak, A. (2015) Czego można nauczyć się z biografii innych? Przykład Edith Piaf – istoty dramatycznej porwanej namiętnością. W: E. Dubas i J. Stelmaszczyk (red.) Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 85-107.