Główna treść artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja niewielkiego fragmentu badań polegających na analizie wypowiedzi studentów kierunków pedagogicznych na jednym z uniwersytetów pod kątem tego, jakie znaczenia nadają oni kompetencjom komunikacyjnym w swoim kształceniu. Autorka przygląda się tym wypowiedziom, dokonując ewaluacji swoich zajęć prowadzonych w ramach przedmiotów dedykowanych rozwojowi kompetencji komunikacyjnych. W ramach badania zastosowała arkusz pytań otwartych, pogłębionych, a odpowiedzi studentów zaprezentowała według przygotowanych wcześniej kryteriów różnicujących dwa modele kształcenia nauczycieli: dialogowy i technologiczny, a w nich rolę kompetencji komunikacyjnych. Okazało się, że obydwa ujęcia są obecne w wypowiedziach studentów. To znaczy są tacy, którzy kształtowanie kompetencji sprowadzają do odtwarzania czynności i uzyskania w ten sposób wysokiej sprawności komunikowania, ale są również tacy, którzy kompetencje komunikacyjne wiążą z potrzebą refleksji nad działaniem, rozumienia siebie i innych. Dla nauczyciela akademickiego i jednocześnie badacza rezultatem tego projektu jest uczynienie z rozumienia kompetencji komunikacyjnych teoretycznej perspektywy przyglądania się swojej praktyce akademickiej.

Słowa kluczowe

kompetencje komunikacyjne refleksja nauczyciel ewaluacja student dialog communicative competences reflection teacher evaluation student

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wajszczyk, K. (2023). Znaczenie kompetencji komunikacyjnych we własnym kształceniu na podstawie wypowiedzi studentów studiów pedagogicznych przygotowujących się do bycia nauczycielem. Naukowe refleksje praktyka. Dyskursy Młodych Andragogów, (24), 315–333. https://doi.org/10.34768/dma.vi24.689

Bibliografia

  1. Aleksander, Z. (2009) Szansa na międzypokoleniowy dialog w kontekście rozumienia słów z zakresu moralności przez współczesne podmioty edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  2. Aronson, E. (2000) Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN.
  3. Berger, C.R. (1993) Revisiting the relationship construct. Personal Relationship Issues, 1, 25-27.
  4. Czerepaniak-Walczak, M. (1997) Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
  5. Dróżka, W. (2007) Od Kałamarza do Internetu: skala przemian zawodu nauczycielskiego w świetle pamiętników średniego pokolenia nauczycieli. W: R. Kwiecińska, S. Kowal i M. Szymański (red.) Nauczyciel, tożsamość, rozwój. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 164-176.
  6. Gładkowski, W. (2006) Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Wydawnictwo Hansa Communication.
  7. Jurgiel, A. (2007) Nauczyciele dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  8. Klus-Stańska, D. (2018) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.
  9. Kwaśnica, R. (2004) Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN, 291-323.
  10. Malewski, M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O zmianie paradygmatycznej w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
  11. Męczkowska, A. (2004) Kompetencja jako kategoria pedagogiczna. Ars Educandi, IV, 135-150.
  12. Mizerek, H. (2020) Ewaluacje konstruktywistyczne. Implikacje dla wczesnej edukacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(51), 75-86.
  13. Niemierko, B. (2001) Między oceną szkolną a dydaktyką. Warszawa: WSiP.
  14. Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U.R.P. 12.05.2021, poz. 890).
  15. Rutkowiak, J. (1986) Metodologiczna sytuacja pedagogiki a modele kształcenia nauczycieli. Część II: Scjentystyczna koncepcja kształcenia nauczycieli jako „model zawiedzionych nadziei”. Ruch Pedagogiczny, 5/6, 5-23.
  16. Rutkowiak, J. (1992)Pytanie – dialog – wychowanie. Warszawa: PWN.
  17. Rutkowiak, J. (2010) Uczenie się w warunkach kultury neoliberalnej: kontekstowanie jako wyzwanie dla teorii kształcenia. W: E. Potulicka i J. Rutkowiak (red.) Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls, 163-176.
  18. Zamojski, P. (2010) Pytanie o cel kształcenia: zaproszenie do debaty. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.