Główna treść artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja niewielkiego fragmentu badań polegających na analizie wypowiedzi studentów kierunków pedagogicznych na jednym z uniwersytetów pod kątem tego, jakie znaczenia nadają oni kompetencjom komunikacyjnym w swoim kształceniu. Autorka przygląda się tym wypowiedziom, dokonując ewaluacji swoich zajęć prowadzonych w ramach przedmiotów dedykowanych rozwojowi kompetencji komunikacyjnych. W ramach badania zastosowała arkusz pytań otwartych, pogłębionych, a odpowiedzi studentów zaprezentowała według przygotowanych wcześniej kryteriów różnicujących dwa modele kształcenia nauczycieli: dialogowy i technologiczny, a w nich rolę kompetencji komunikacyjnych. Okazało się, że obydwa ujęcia są obecne w wypowiedziach studentów. To znaczy są tacy, którzy kształtowanie kompetencji sprowadzają do odtwarzania czynności i uzyskania w ten sposób wysokiej sprawności komunikowania, ale są również tacy, którzy kompetencje komunikacyjne wiążą z potrzebą refleksji nad działaniem, rozumienia siebie i innych. Dla nauczyciela akademickiego i jednocześnie badacza rezultatem tego projektu jest uczynienie z rozumienia kompetencji komunikacyjnych teoretycznej perspektywy przyglądania się swojej praktyce akademickiej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Aleksander, Z. (2009) Szansa na międzypokoleniowy dialog w kontekście rozumienia słów z zakresu moralności przez współczesne podmioty edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Aronson, E. (2000) Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN.
- Berger, C.R. (1993) Revisiting the relationship construct. Personal Relationship Issues, 1, 25-27.
- Czerepaniak-Walczak, M. (1997) Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
- Dróżka, W. (2007) Od Kałamarza do Internetu: skala przemian zawodu nauczycielskiego w świetle pamiętników średniego pokolenia nauczycieli. W: R. Kwiecińska, S. Kowal i M. Szymański (red.) Nauczyciel, tożsamość, rozwój. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 164-176.
- Gładkowski, W. (2006) Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Wydawnictwo Hansa Communication.
- Jurgiel, A. (2007) Nauczyciele dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Klus-Stańska, D. (2018) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.
- Kwaśnica, R. (2004) Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN, 291-323.
- Malewski, M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O zmianie paradygmatycznej w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
- Męczkowska, A. (2004) Kompetencja jako kategoria pedagogiczna. Ars Educandi, IV, 135-150.
- Mizerek, H. (2020) Ewaluacje konstruktywistyczne. Implikacje dla wczesnej edukacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(51), 75-86.
- Niemierko, B. (2001) Między oceną szkolną a dydaktyką. Warszawa: WSiP.
- Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U.R.P. 12.05.2021, poz. 890).
- Rutkowiak, J. (1986) Metodologiczna sytuacja pedagogiki a modele kształcenia nauczycieli. Część II: Scjentystyczna koncepcja kształcenia nauczycieli jako „model zawiedzionych nadziei”. Ruch Pedagogiczny, 5/6, 5-23.
- Rutkowiak, J. (1992)Pytanie – dialog – wychowanie. Warszawa: PWN.
- Rutkowiak, J. (2010) Uczenie się w warunkach kultury neoliberalnej: kontekstowanie jako wyzwanie dla teorii kształcenia. W: E. Potulicka i J. Rutkowiak (red.) Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls, 163-176.
- Zamojski, P. (2010) Pytanie o cel kształcenia: zaproszenie do debaty. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.