Główna treść artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie potencjału wybranej aktywności pozaformalnej młodych badaczek i badaczy w procesie refleksji nad zmianą tradycji naukowej oraz kreowania ich karier naukowych i mechanizmów generujących podmiotowe położenie w strukturze akademickiej
i społeczeństwie. Przedmiotem opisu i analizy są formy pracy Letniej Szkoły Młodych Pedagogów i Pedagożek prowadzonej przez Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Zastosowane w procesie analizy tych form kategorie teoretyczne, tj. spotkanie, refleksyjność i sprawstwo
pozwoliły zidentyfikować następujące mechanizmy zmiany: zdziwienie, namysł oraz refleksyjne
działanie podmiotowe.
Struktura rozważań składa się z trzech komplementarnych, wzajemnie uzupełniających się i przenikających części, a mianowicie: krótkiej charakterystyki specyfiki Letniej Szkoły, przedstawienia schematu drogi ku zmianie postawy własnej tradycji naukowej, poszerzonej o kategorię podmiotowego sprawstwa oraz opisu, z wykorzystaniem przyjętych kategorii teoretycznych, form i sposobów pracy naukowej Młodych uczestniczących w LSMPiP.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Archer, M.S. (2007) Making our Way Through the World. Cambridge: Cambridge University Press.
- Archer, M.S. (2013) Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Tłum. A. Dziuban. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
- Bis, D., Braun, K. i Jeziorański, M. (2016) Od pomysłu do wystąpienia, czyli o intelektualnej wyprawie przygotowujących referaty. W: E. Bochno i A. Korzeniecka-Bondar (red.) Naukowa Wspólnota uczących się. XXX-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 359-366.
- Bochno, E. (2009) Adiunkt – intelektualista czy wyrobnik? Rocznik Pedagogiczny, 33, 157-165.
- Bochno, E. (2017) Niektóre pułapki w nabywaniu naukowego habitusu. W: M. Dudzikowa i S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi radzić? Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 25-40.
- Bochno, E. i Bochno, E. (2016) Dobra wasza gwiżdżą ptaki. I tego trzymać się trzeba… – trochę historii Letnich Szkół Młodych Pedagogów. W: E. Bochno i A. Korzeniecka-Bondar (red.) Naukowa Wspólnota uczących się. XXX-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 67-94.
- Bochno, E. i Korzeniecka-Bondar, A. (red.) (2011) O budowaniu kapitału ludzkiego i społecznego w środowisku naukowym. 25-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
- Bochno, E. i Korzeniecka-Bondar, A. (red.) (2016) Naukowa Wspólnota uczących się. XXX-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
- Bourdieu, P. (1984) Homo Academicus. Stanford: Stanford University Press.
- Bourdieu, P. (2008) Zmysł praktyczny. Tłum. M. Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Bourdieu, P. i Wacquant, L.J.D. (2001) Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Tłum. A. Siwisz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Bruner, J. (2006) Kultura edukacji. Tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
- Covey, S., M.R., Link, G. i Merrill, R.R. (2013) Mądre zaufanie. Jak w czasach kryzysu zaufania budować dobrobyt oraz wyzwalać energię i radość. Tłum. P. Laskowicz. Poznań: Wydawnictwo D.W. Rebis.
- Czerepaniak-Walczak, M. (2010) Uniwersytet – instytucja naukowo-edukacyjna czy przedsię-biorstwo? Szkoła wyższa w procesie zmiany. W: J. Piekarski i D. Urbaniak-Zając (red.) Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 53-64.
- Czerepaniak-Walczak, M. (2014) Homo academicus w świetle homo oeconomicus. O obszarach i przejawach zmagań z akademickim zniewoleniem. Pedagogika Szkoły Wyższej, 1, 11-24.
- Czerepaniak-Walczak, M. i Bochno, E. (2021) Od pomysłu przez wystąpienie do publikacji. Zeszyty Forum Młodych Pedagogów Przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Rocznik Pedagogiczny, 43, 241-249.
- Dembiński, M. (2019) Szkołownia jako kulturowa konceptualizacja Letnich Szkół Młodych Pedagogów. Studia z Teorii Wychowania, 1(26), 41-66.
- Goćkowski, J. (1999) Spotkania i przebudzenia uczonych. W: E. Nowicka i M. Chałubiński (red.) Idee a urządzanie świata społecznego. Księga jubileuszowa dla Jerzego Szackiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 57-71.
- Jaskulska, S. (2012) O budowaniu przez Komitet Nauk Pedagogicznych PAN (na przykładzie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów) kapitału społecznego w środowisku naukowym. Rocznik Pedagogiczny, 35, 179-184.
- Kola, A.M. (2016) Długoletni plan działania… Letnia Szkoła Młodych Pedagogów jako źródło wiedzy, miejsce spotkań i początek relacji. O swoistej pedagogii LSMP. W: E. Bochno i A. Korzeniecka-Bondar (red.) Naukowa Wspólnota uczących się. XXX-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Białystok: Wydawnictwo
- Uniwersytetu w Białymstoku, 327-352.
- Korzeniecka-Bondar, A. (2011) Letnia Szkoła Młodych Pedagogów w kontekście kapitału ludzkiego i społecznego. Wypowiedzi uczestników Szkoły. W: E. Bochno i A. Korzeniecka-Bondar (red.) O budowaniu kapitału ludzkiego i społecznego w środowisku naukowym. 25-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 49-71.
- Mills, C.W. (2008) Wyobraźnia socjologiczna. Tłum. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Sztompka, P. (2007) Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Zysk.
- Twardowski, K. (1933) O dostojeństwie Uniwersytetu. Wykład wygłoszony w czasie promocji na doktora honoris causaUniwersytetu Poznańskiego w Auli Uniwersytetu Jana Kazimierza w dniu 21 listopada 1932. Poznań: Uniwersytet Poznański.