Abstract
The article presents the results of a survey study of symptoms related to occupational burnout syndrome in a group of public administration employees. A total of 123 senior and lower organisational managers participated in the survey. The Polish version of the Behavior and Experience Questionnaire related to the AVEM questionnaire (Arbeitsbezogenes Verhaltens- und Erlebensmuster, Schaarschmidt, Fischer 1997) was used. The key characteristics determining the development of burnout syndrome were presented. The contribution of a lack of coping skills and the predominance of an offensive coping strategy to the development of burnout syndrome was proven in both comparison groups. The results of the survey study indicated that the result of increasing symptoms of burnout are deficits in the task and social communication spheres. Directions for preventive and counselling measures for burnout prevention among public administration employees were presented in terms of strengthening coping resources in situations of mistakes and failures to reduce the existing tendency towards resignation and the adoption of defensive strategies. This problem is of particular importance and poses a challenge to the adult education process.
References
Burisch, M. (1989) Das Burnout-Syndrom-Theorie der inneren Erschöpfung. 2. Auflage. Berlin-Heidelberg: Springer.
Burisch, M. (2006) Das Burnout-Syndrom-Theorie der inneren Erschöpfung. 3. Auflage. Berlin-Heidelberg: Springer.
Cherniss,C.(1980) Job burnout: Crowing worry for workers, bosses. U.S. News & World Report, 88, 71-72.
Edelwich, J. i Brodsky, A. (1980) Sum-out: Stages of disillusionment in the helping profession. New York: Human Sciences Press.
Freudenberger, H. (1974) Staff burn-out. Journal of Social Issues, 30, 159-165.
Freudenberger, H. i North, G. (1992) Burn-out bei Frauen. Über das Gefühl des Ausgebranntseins. Frankfurt a.M.: S. Fischer Verlag GmbH, 305 S.
Friedman, M. i Rosenman, R.H. (1974) Type A behavior and your heart. New York: Knopf.
Lauderdale, M.L. (1982) Burnout: Strategies for Personal and Organizational Life, Speculations on Evolving Paradigms. San Diego. CA: Learning Concepts, subsidiary of University Associates. 334 p.
Maslach, Ch. (1982) Understanding burnout: Definitional issues in analyzing a complex phenomenon. W: Paine, W.S. (red.) Job, Stress and Burnout. Beverly Hills: Sage,26-31.
Pines, A.M., Aronson, E. i Kafry, D. (1981) Burnout: From tedium to personal growth. New York: Free Press.
Rongińska, T. (2001) Źródła i przejawy wypalenia psychicznego w zawodzie nauczycielskim. W: Pomiar edukacyjny jako kompetencje pedagogiczne. Materiały konferencji naukowej. Diagnostyka edukacyjna jako dziedzina kompetencji pedagogicznych, Szczecin, 165-173.
Rongińska, T. (2002) Wczesna profilaktyka wypalenia zawodowego wśród przyszłych nauczycieli. W: M. Ledzińska, G. Rudkowska i L. Wrona (red.) Osoba – edukacja – dialog, T. 2. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 82-91.
Rongińska, T. (2010) Profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego funkcjonariuszy służby więziennej. W: T. Zaborowski (red.) Prolegomena bezpieczeństwa publicznego, Zielona Góra: Zachodnia Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych im. Jana Pawła II, 57-60.
Rongińska, T. (2011) The prevention of the managers’ professional burnout syndrome. Management, 15(1), 101-114.
Rongińska, T. i Gaida, W. (2012) Strategie radzenia sobie z obciążeniem psychicznym w pracy zawodowej. Polska adaptacja kwestionariusza „Wzorzec zachowań i przeżyć związanych z pracą” (Arbeits bezogenes Verhaltens- und Erlebensmuster – AVEM) U. Schaarschmidt’a i A. Fischer’a.Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Rongińska, T. i Doliński, A. (2019) Radzenie sobie z porażką jako czynnik wyjaśniający natężenie syndromu wypalenia zawodowego menedżerów. Problemy Profesjologii,1, 25-37.
Ronginska, T. i Doliński, A. (2020)Strategies of coping with failure in the structure of managers' professional burnout syndrome 2020. Management, 24(2), 94-106.
Schaarschmidt, U. i Fischer, A.W. (1997) AVEM – ein diagnostisches Instrument zur Diffe renzierung von Typen gesundheitsrelevanten Verhaltens und Erlebens gegenüber der Arbeit. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 18(3), 151-163.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses

/
Language