Główna treść artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest charakterystyka zagadnienia edukacji seksualnej osób dorosłych i namysł nad potencjalnymi potrzebami osób dorosłych w tym obszarze. Ten rzadko poruszany w literaturze specjalistycznej temat wymaga analizy. Jest on istotny nie tylko z perspektywy andragogiki, ale również gerontologii, andragogiki specjalnej, gerontologii edukacyjnej czy geragogiki. Wskazać można trzy obszary, w których osoby dorosłe mogą potrzebować edukacji w zakresie seksualności, przy czym ta edukacja różni się od tej kierowanej do dzieci i młodzieży. Pierwszy obszar to realizacja edukacji seksualnej w rodzinie. Rodzice mają w tej kwestii do spełnienia dwa ważne zadania: edukacja własnych dzieci oraz wspieranie ich rozwoju seksualnego. Badania pokazują, że często tych zadań nie realizują z powodu braku wiedzy oraz błędnych przekonań o dziecięcej seksualności. Obszar drugi dotyczy obszaru osobistego – tutaj edukacja (a także psychoedukacja) może pomóc w poprawie jakości życia i zdrowia seksualnego, relacji i związków oraz w rozwiązywaniu problemów w życiu seksualnym. Trzeci obszar to edukacja specjalistów z obszaru wychowania (pedagodzy, nauczyciele, wychowawcy) w zakresie wspierania dzieci i nastolatków ujawniających problemy dotyczące seksualności oraz specjalistów pracujących w ochronie zdrowia.

Słowa kluczowe

edukacja seksualna dorośli seksualność sexuality education adults sexuality

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Walendzik-Ostrowska, A., & Dec-Pietrowska, J. (2023). O potrzebie edukacji seksualnej dorosłych. Dyskursy Młodych Andragogów, (24), 299–313. https://doi.org/10.34768/dma.vi24.659

Bibliografia

  1. Archambault, R.L. (1985) Sex Education for Older Learners. Journal of Sex Education and Therapy [online], 11:1, 53-55. Dostępny na: https://doi.org/10.1080/01614576.1985.11074822.
  2. Bieńko, M. i Woźniak, M. (2017) Współczesne narracje w sferzewychowania i edukacji seksualnej w Polsce, Soc. Communitas [online], 1(23), 15-36. Dostępny na: http://societas-communitas.isns.uw.edu.pl/numery/23/spis-tresci.html [1.02.2022].
  3. Błajet, P. (2018) Zdrowie i seks seniorów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  4. Buczkowski, A. (2015) Seksualność osób starszych w dyskursie eksperckim. Społeczeństwo i Edukacja [online], 16(1), 131-144. Dostępny na: http://www.humanum.org.pl/images/SiE/SiE_1_2015_www.pdf [2.03.2022].
  5. CBOS (2019) Które zawody poważamy? Komunikat z badań, 157/2019 [online]. Dostępny na: https:// www.cbos.pl/ SPISKOM.POL/2019/K_157_19.PDF [12.02.2022].
  6. CBOS (2021) Opiniena temat funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej. Komunikat z badań, 125/2021 [online]. Dostępny na: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_125_21.PDF [12.02.2022].
  7. Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002) Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  8. Cichocka, M. (2006) Biopsychospołeczne uwarunkowania seksualności ludzi starych. W: M. Bei sert (red.) Seksualność w cyklu życiaczłowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 214-236.
  9. Davis, O.G. i Weaver, R.H. (2021) Educational training for healthcare professionals about sexual health and behaviour in later life: a scoping review. Sex Education. Sexuality, Society and Learning [online]. Dostępny na: https://doi.org/10.1080/14681811.2021.2002138.
  10. East, L.J. i Orchard, T.R. (2014) Somebody Else’s Job: Experiencesof Sex Education among Health Professionals, Parents and Adolescents with Physical Disabilities in Southwestern Ontario. Sex Disabil [online], 32, 335-350. Dostępny na: https://doi.
  11. org/10.1007/s11195-013-9289-5.
  12. Fabiś, A. i Fabiś, A. (2008) Aktywność seksualna osób starszych. W: A. Jodko (red.) Tabu s eksuologii. Wątpliwości, trudne tematy, dylematy w seksuologii i edukacji seksualnej. Warszawa: Wyd. Academica, 158-164.
  13. Ferguson, M.M., Dotterer, A.M., Schwartz, S.E. i Bradford K. (2022) Parental sexual communication self-efficacy with toddlers and young children: an active learning intervention. Sex Education. Sexuality, Society and Learning [online]. Dostępny na: https://doi.org/10.1080/14681811.2022.2034612.
  14. Fornalik, I. (2020) Edukacja seksualna osóbze spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawno-ścią intelektualną. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka [online], 19(2), 80-107. Dostępny na: https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/763/614 [1.02.2023].
  15. Gerymski, R. i Sałacka, K. (2018) Czy intymność, namiętność i zobowiązanie kształtują satysfakcję seksualną seniorów? Wyniki badania eksploracyjnego. Seksuologia Polska [online], 16(2), 43-50. Dostępny na: https://journals.viamedica.pl/seksuologia_polska/article/view/62958/47820 [1.02.2022].
  16. Grossman, J.M., Charnell, J.Ch. i Richer, A.M. (2022) ‘I put it all out there. I have nothing to hide. It’s my mom’: parents’ and emerging adults’ perspectives on family talk about sex. Sex Education [online]. Dostępny na: https://doi.org/10.1080/14681811.2022.2062591.
  17. Grossman, J.M., Lynch, A.D., DeSouza, L.M. i in. (2021) Resources for Teens’ Health: Talk with Parents and ExtendedFamily about Sex. J Child Fam Stud [online], 30, 338-349. Dostępny na: https://doi.org/10.1007/s10826-020-01896-x.
  18. Hinc-Wirkus, M. (2017) „Upośledzony” seks, czyli o seksualności osób z niepełnosprawnością w Polsce. Czasopismo Pedagogiczne/The Journal of Pedagogy [online], 1(4), 27-38. Dostępny na: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/5565/Upo%C5%9Bledzony%20seks%20czyli%20o%20seksualno%C5%9Bci%20os%C3%B3b%20z%20niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bci%C4%85%20w%20Polsce.pdf?sequence=1&isAllowed=y [2.03.2022].
  19. Imbierowicz, A. (2012) Tabu seksualności seniorów jako wyzwaniedla współczesnej geragogiki. Ars Educandim [online], 9, 177-190. Dostępnyna: https://doi.org/10.26881/ae.2012.09.11.
  20. Instytut Badań Edukacyjnych (2015) Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności [online]. Dostępny na: http://
  21. produkty.ibe.edu.pl/docs/raporty/IBE-raportEKD-2.pdf [11.02.2021].
  22. Izdebski, Z. (2020) Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 18-49 lat w 2017 roku. Studium badawcze na tle przemian od 1997 roku. Warszawa: Wyd. UW.
  23. Izdebski, Z. (2021) Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 50-74 lat w 2017 roku. Perspektywa starzejącego się społeczeństwa.Warszawa: Wyd. UW.
  24. Izdebski, Z., Dec-Pietrowska, J., Kozakiewicz, A. i Mazur, J. (2022) What One Gets Is Not Always What One Wants – Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health [online], 19, 1366. Dostępny na: https://doi.org/10.3390/ijerph19031366.
  25. Izdebski, Z., Długołęcka, A. i Radomski, D. (2016) Psychoseksualnefunkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza.
  26. Jarvis, P. (1985) The Sociology of Adult and Continuing Education.London: Croom Helm.
  27. Kijak, R. (2013) Instytucjonalne i systemoweuwarunkowania przemian wokół problematyki seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualnąod instytucji totalnej w kierunku supported living. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej [online], 9, 36-57. Dostępny na: https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwumpdf/
  28. niepelnosprawnosc9.pdf [1.03.2022].
  29. Kijak, R. (2018) Edukacja seksualna i doświadczenia seksualnemłodych dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Seksuologia Polska [online], 16, 2, 51-60. Dostępny na: https://www.researchgate.net/publication/348787289_
  30. Edukacja_seksualna_i_doswiadczenia_seksualne_mlodych_doroslych_z_niepelnosprawnoscia_intelektualna_Sexual_education_and_sexual_experiences_of_young_adults_with_intellectual_disabilities_Remigiusz_Kija [1.03.2022].
  31. Kowgier, A. (2010) Życie intymno-emocjonalne osób starszych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  32. Krasuski, T. i Owczarek, K. (2015) Seksualność seniorów. W: K. Owczarek i M.A. Łazarewicz (red.) Pogoda na starość. Podręcznik skutecznego wspieraniaseniorów. Warszawa: Wolters Kluwer, 86-96.
  33. Lewko, A. (2016) Edukacja seksualnajako element wspierania rozwoju osób z niepełnosprawno-ścią intelektualną. Forum Pedagogiczne [online], 1, 327-337. Dostępny na: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/934/961 [1.03.2022].
  34. Leyser-Whalen, O. i Jenkins, V. (2022) The Continuumof Sexual and Reproductive Health Talk Types Daughters have withMothers and Siblings. Sex Res Soc Policy [online], 19, 401-415. Dostępny na: https://doi.org/10.1007/s13178-021-
  35. 00553-2.
  36. Löfgren-Mårtenson, L. (2011) “I Want to Doit Right!” A pilot study of Swedish sex education andyoung people with intellectual disabilities. Sex Disabil [online], 30(2), 209-225. doi: 10.1007/s11195-011-9239-z.
  37. Luster, T. i Small, S.A. (1994) Factorsassociated with sexual risk-taking behaviors among adolescents. Journal of Marriage and Family [online], 56(3), 622-632. Dostępny na: https://doi.org/10.2307/352873.
  38. McCann, E., Marsh, L. i Brown, M. (2019) People with intellectual disabilities, relationship and sex education programmes: A systematic review. Health Education Journal [online], 78(8), 885-900. Dostępny na: https://doi.org/10.1177/00178969
  39. 19856047.
  40. McDaniels, B. i Fleming, A.R. (2016) Sexuality Education and Intellectual Disability: Time to Address the Challenge. Sex Disabil [online], 34(2), 215-225. Dostępny na: https://doi.org/10.1007/s11195-016-9427-y.
  41. Melasio, D.A.G, Rodríguez, D.J.O., Torres, R.A.B. i Hernández,P.E.T. (2021) A Systematic Review of Individual, Psychologicaland Sociocultural Factors Associated with Safe and Risky Sexual Behaviorin Older Adults. American Journal of Sexuality Education [online], 16:3, 415-434. Dostępny na: https://doi.org/10.1080/15546128.2021.1904310.
  42. Ostrowska, A. (2007) Seksualność osób niepełnosprawnych. W: A. Ostrowska (red.) O seksualności osób
  43. niepełnosprawnych. Warszawa: Wyd. „Garmond”, 11-24.
  44. Ostrowska, M. (2019) Aktywność seksualna osób starszych – jakość życia i stereotypy. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio [online], 39(3), 290-296. Dostępny na: https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/105/106 [2.03.2022].
  45. Othman, A., Abuidhail, J., Shaheen, A., Langer, A. i Gausman, J. (2021) Parents’ perspectives towards sexualand reproductive health and rights education among adolescents in Jordan: ontent, timing and preferred sources of information. Sex Education. Sexuality, Society and Learning [online]. Dostępny na: https://doi.org/10.1080/14681811.
  46. 2021.1975671.
  47. Radomski, D. (2007) Dojrzewanie seksualne z niepełnosprawnością fizyczną. W: A. Ostrowska (red.) O seksualności osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wyd. „Garmond”, 106-115.
  48. Romer, D., Black, M., Ricardo, I., Feigelman, S., Kaljee, L., Galbraith, J., Nesbit, R., Hornik, R.C. i Stanton, B. (1994) Social influences on the sexual behavior of youth at risk for HIV exposure. American Journal of Public Health [online], 84(6), 977-985. Dostępny na: https://ajph.aphapublications.org/doi/10.2105/AJPH.84.6.977 [2.03.2022].
  49. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. 2019, poz. 1450.
  50. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, Dz.U. 2019, poz. 1573.
  51. Santelli, J. S., DiClemente, R.J., Miller, K.S. i Kirby, D. (1999) Sexually transmitted diseases, unintended pregnancy, and adolescent health promotion. Adolescent Medicine State of the Art Reviews, 10(1), 87-108.
  52. Saxe, A. i Flanagan, T. (2016) Unprepared: An Appeal for Sex Education Training for Support Workers of Adults with Developmental Disabilities. Sex Disabil [online], 34, 443-454. Dostępnyna: https://doi.org/10.1007/s11195-016-9449-5.
  53. Schaafsma, D. (2022) A father’s role in the sexualhealth education of their children: a scoping review. Sex Education [online]. Dostępny na: https://doi.org/10.1080/14681811.2022.2084061.
  54. Schaafsma, D., Kok, G., Stoffelen, J.M.T. i Curfs, L.M.G. (2017) People with intellectual disabilities talk about sexuality: implications for the development of sex education. Sex Disabil [online], 35(1), 21-38. Dostępny na: https://doi.org/10.1007/s11195-016-9466-4.
  55. Shtarkshall, R.A., Santelli, J.S. i Hirsch, J.S. (2007) Sex Education and Sexual Socialization: Roles for Educators and Parents. Perspectives on Sexual and ReproductiveHealth [online], 39(2), 116-119. Dostępny na: https://doi.org/10.1363/3911607.
  56. Sokoluk, W. (2003) Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.
  57. Szarota, Z. (2004) Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego.
  58. Szczepankowski, B. (2007) Specyficzneproblemy edukacji seksualnej niesłyszących. W: A. Ostrowska (red.) O seksualnościosób niepełnosprawnych. Warszawa: Wyd. „Garmond”, 91-96.
  59. Tastula, A. (2019) How do they do it? – It is time to modernise the practices of sex education for adults. Dostępny na: https://elmmagazine.eu/adult-education-and-sex/how-do-they-do-itit-is-time-to-modernise-the-practices-of-sex-education-for-adults/ [1.03.2022].
  60. Tederko, P. (2007) Zaburzenia seksualne u osób po urazie rdzenia kręgowego. W: A. Ostrowska (red.) O seksualności osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wyd. „Garmond”, 116-130.
  61. Waszyńska, K. (2020) Asystent seksualny – (nie)potrzebny zawód. Seksuologia Polska [online], 18, 48-53. Dostępny na: https://journals.viamedica.pl/seksuologia_polska/issue/downloadFile/4966 [16.02.2022].