The role of communication competence in self-study based on the narratives of pedagogy students undergoing teacher training. Scientific reflections of a practitioner
PDF (Język Polski)

Keywords

kompetencje komunikacyjne
refleksja
nauczyciel
ewaluacja
student
dialog communicative competences
reflection
teacher
evaluation
student

How to Cite

Wajszczyk, K. (2023). The role of communication competence in self-study based on the narratives of pedagogy students undergoing teacher training. Scientific reflections of a practitioner. Adult Education Discourses, (24), 315–333. https://doi.org/10.34768/dma.vi24.689

Abstract

The aim of the article is to present a small fragment of research consisting of the analysis of statements of pedagogical students at a university in terms of what importance they give to communication competences in their education. The author looks at these statements while evaluating her classes in subjects dedicated to the development of communication competences. As part of the study, she used a list of open and in-depth questions and presented students’ answers according to the previously prepared criteria differentiating two models of teacher education: dialogue and technology, and in them the role of communicative competences. It turned out that both perspectives are present in the students’ statements. That is, there are those who reduce the development of competences to recreating activities and thus achieving high communication efficiency. As well as those who associate communication competences with the need to reflect on action, understand oneself and others. For one who is both an academic teacher and researcher, the result of this project is to turn an understanding of communicative competences into a theoretical perspective of examining one’s academic practice.

https://doi.org/10.34768/dma.vi24.689
PDF (Język Polski)

References

Aleksander, Z. (2009) Szansa na międzypokoleniowy dialog w kontekście rozumienia słów z zakresu moralności przez współczesne podmioty edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Aronson, E. (2000) Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN.

Berger, C.R. (1993) Revisiting the relationship construct. Personal Relationship Issues, 1, 25-27.

Czerepaniak-Walczak, M. (1997) Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Dróżka, W. (2007) Od Kałamarza do Internetu: skala przemian zawodu nauczycielskiego w świetle pamiętników średniego pokolenia nauczycieli. W: R. Kwiecińska, S. Kowal i M. Szymański (red.) Nauczyciel, tożsamość, rozwój. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 164-176.

Gładkowski, W. (2006) Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Wydawnictwo Hansa Communication.

Jurgiel, A. (2007) Nauczyciele dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Klus-Stańska, D. (2018) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.

Kwaśnica, R. (2004) Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN, 291-323.

Malewski, M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O zmianie paradygmatycznej w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.

Męczkowska, A. (2004) Kompetencja jako kategoria pedagogiczna. Ars Educandi, IV, 135-150.

Mizerek, H. (2020) Ewaluacje konstruktywistyczne. Implikacje dla wczesnej edukacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(51), 75-86.

Niemierko, B. (2001) Między oceną szkolną a dydaktyką. Warszawa: WSiP.

Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U.R.P. 12.05.2021, poz. 890).

Rutkowiak, J. (1986) Metodologiczna sytuacja pedagogiki a modele kształcenia nauczycieli. Część II: Scjentystyczna koncepcja kształcenia nauczycieli jako „model zawiedzionych nadziei”. Ruch Pedagogiczny, 5/6, 5-23.

Rutkowiak, J. (1992)Pytanie – dialog – wychowanie. Warszawa: PWN.

Rutkowiak, J. (2010) Uczenie się w warunkach kultury neoliberalnej: kontekstowanie jako wyzwanie dla teorii kształcenia. W: E. Potulicka i J. Rutkowiak (red.) Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls, 163-176.

Zamojski, P. (2010) Pytanie o cel kształcenia: zaproszenie do debaty. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses