JAK BYĆ SZCZĘŚLIWYM I MIEĆ UDANE ŻYCIE? WARUNKI UDANEGO, SZCZĘŚLIWEGO ŻYCIA W OPINIACH STUDIUJĄCYCH I NIESTUDIUJĄCYCH MŁODYCH POLAKÓW
PDF

Słowa kluczowe

young adults
conditions of successful
happy life
emerging adulthood
social diagnosis młodzi dorośli
warunki udanego
szczęśliwego życia
stająca się dorosłość
diagnoza społeczna

Jak cytować

Mianowska, E. (2017). JAK BYĆ SZCZĘŚLIWYM I MIEĆ UDANE ŻYCIE? WARUNKI UDANEGO, SZCZĘŚLIWEGO ŻYCIA W OPINIACH STUDIUJĄCYCH I NIESTUDIUJĄCYCH MŁODYCH POLAKÓW. Adult Education Discourses, (18). https://doi.org/10.34768/dma.vi18.69

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki analiz, których celem było zbadanie, czy studiujący i niestudiujący młodzi dorośli różnią się w kwestii wyboru kryteriów udanego życia. Celem było również rozpoznanie dynamiki tych wyborów w ostatnich piętnastu latach. W analizach wykorzystano dane z cyklicznych badań prowadzonych przez zespół badaczy pod kierunkiem profesora Janusza Czapińskiego „Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia Polaków” (www.diagnoza.com). Obliczenia wykonano dla danych z ośmiu edycji badań prowadzonych w latach: 2000, 2003, 2005, 2007, 2009, 2011, 2013 i 2015.
Uzyskane wyniki pozwalają na stwierdzenie, że studiujących i niestudiujących młodych dorosłych różni wybór priorytetowych warunków, które dopomagają w osiągnięciu zadowolenia z życia. Studiujący rzadziej niż niestudiujący jako warunki udanego życia wskazują pieniądze, pracę, posiadanie dzieci, częściej natomiast wykształcenie i pogodę ducha i optymizm. Odnotowane różnice mogą świadczyć, że okres stającej się dorosłości (emerging adulthood) w przypadku studiujących i niestudiujących wykorzystywany jest na eksplorowanie różnych sfer życia. Studiujący intensywniej eksperymentują na polu społecznych relacji, niestudiujący w sferze pracy.

https://doi.org/10.34768/dma.vi18.69
PDF