Główna treść artykułu

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki analiz, których celem było zbadanie, czy studiujący i niestudiujący młodzi dorośli różnią się w kwestii wyboru kryteriów udanego życia. Celem było również rozpoznanie dynamiki tych wyborów w ostatnich piętnastu latach. W analizach wykorzystano dane z cyklicznych badań prowadzonych przez zespół badaczy pod kierunkiem profesora Janusza Czapińskiego „Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia Polaków” (www.diagnoza.com). Obliczenia wykonano dla danych z ośmiu edycji badań prowadzonych w latach: 2000, 2003, 2005, 2007, 2009, 2011, 2013 i 2015.
Uzyskane wyniki pozwalają na stwierdzenie, że studiujących i niestudiujących młodych dorosłych różni wybór priorytetowych warunków, które dopomagają w osiągnięciu zadowolenia z życia. Studiujący rzadziej niż niestudiujący jako warunki udanego życia wskazują pieniądze, pracę, posiadanie dzieci, częściej natomiast wykształcenie i pogodę ducha i optymizm. Odnotowane różnice mogą świadczyć, że okres stającej się dorosłości (emerging adulthood) w przypadku studiujących i niestudiujących wykorzystywany jest na eksplorowanie różnych sfer życia. Studiujący intensywniej eksperymentują na polu społecznych relacji, niestudiujący w sferze pracy.

Słowa kluczowe

young adults conditions of successful happy life emerging adulthood social diagnosis młodzi dorośli warunki udanego szczęśliwego życia stająca się dorosłość diagnoza społeczna

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Mianowska, E. (2017). JAK BYĆ SZCZĘŚLIWYM I MIEĆ UDANE ŻYCIE? WARUNKI UDANEGO, SZCZĘŚLIWEGO ŻYCIA W OPINIACH STUDIUJĄCYCH I NIESTUDIUJĄCYCH MŁODYCH POLAKÓW. Dyskursy Młodych Andragogów, (18). https://doi.org/10.34768/dma.vi18.69