Abstract
The aim of the research was to establish the relationship between the socio-cultural gender
of the surveyed women and their most important life goals that they would like to achieve in the future. Some of the empirical material from the research project ‘The role of fertility assumptions in shaping procreation intentions’ was used for the conducted analyses, which were carried out on a representative sample of full-time students at the University of Zielona Góra. The analysis of the students’ declarations regarding the five most important life goals that they would like to achieve in the future showed statistically significant differences between women in terms of their socio-cultural gender in the case of six out of twelve goals – being with a loved one, achieving professional success, traveling, having a child, having a group of friends and getting married. In addition, it was found that gender significantly differentiates the coexistence of goals traditionally associated with femininity in the declarations of female students, as well as the coexistence of goals traditionally associated with masculinity.
References
Bem Lipsitz S. (1974), The measurement of psychological androgyny, „Journal of Consulting and Clinical Psychology”, nr 42, s. 155-162.
Bem Lipsitz S. (1981), Gender Schema Theory: A Cognitive Account of Sex Typing, „Psychological Review”, nr 88(4), s. 354-364.
Bem Lipsitz S. (2000), Męskość. Kobiecość. O różnicach wynikających z płci, tłum. S. Pikiel, GWP, Gdańsk.
Błajet J. (2019), Inwentarz do oceny płci psychologicznej – zaktualizowana charakterystyka psychometryczna, „Testy Psychologiczne w Praktyce i Badaniach”. Online First, s. 1-14, http://uampsych-testy.home.amu.edu.pl/ biuletynpsychologiczny/ article/ view/64/61, 10.03.2020.
Budrowska B. (2000), Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław.
CBOS (2006), Cele i dążenia życiowe Polaków. Komunikat z badań, nr BS/69/2006, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2006/K_069_06.PDF, 20.03.2020.
CBOS (2010), Cele i dążenia życiowe Polaków. Komunikat z badań, nr BS/161/2010, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2010/K_161_10.PDF, 20.03.2020.
Hulewska A. (2002), Stereotypy związane z płcią a realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości, w: Zadania i role społeczne okresu dorosłości, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Fundacji „Humaniora”, Poznań, s. 127-145.
Izdebski Z., Paprzycka E., Mianowska E. (2014), Płeć biologiczna i płeć społeczno-kulturowa a związki intymne Polaków, J. Mizielińska, A. Stasińska (red.), „Studia Socjologiczne”, nr 4(215), Warszawa, s. 13-39.
Korzeń R. (2006), Nowa charakterystyka psychometryczna Inwentarza oceny płci psychologicznej (IPP), „Studia Psychologica”, nr 6, Warszawa, s. 37-50.
Kuczyńska A. (1992), Inwentarz do oceny płci psychologicznej. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych (PTP), Warszawa.
Malinowska E. (2011), Kapitał ludzki w ujęciu genderowym – koncepcja teoretyczna, „Folia Sociologica”, nr 39, Łódź, s. 3-16.
Musiał-Kidawa A. (2017), Od matriachatu do patriachatu, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie”, nr 100, Gliwice, s. 327-338.
Paprzycka E. (2008), Kobiety żyjące w pojedynkę. Między wyborem a przymusem, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Paprzycka E., Mianowska E., Izdebski Z. (2014), Jak dobieramy się w pary? Płeć biologiczna i płeć społeczno-kulturowa a preferowane cechy partnera, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 15, Zielona Góra, s. 329-345.
Sekuła-Kwaśniewicz H. (2000), Hasło: płeć, w: Encyklopedia socjologii, t. 3, Warszawa, s. 121-124.
Titkow A. (2011), Kategoria płci kulturowej jako instrumentarium badawcze i źródło wiedzy o społeczeństwie, w: Gender w społeczeństwie polskim, K. Slany, J. Struzik, K. Wojnicka (red.), Wydawnictwo „Nomos”, Kraków, s. 36-56.
Trempała W., Rajek M., Pazderska A. (2016), Aspiracje życiowe młodych Polaków w kontekście zmieniającej się rzeczywistości – raport z badań, „Świat Idei i Polityki”, t. 15, Bydgoszcz, s. 287-311, http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/4314, 20.03.2020.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses

/
Language