Główna treść artykułu

Abstrakt

W artykule autorka prezentuje wyniki powtórnej analizy materiału empirycznego pozyskanego podczas badań sensów oddolnych inicjatyw kulturalnych i odpowiada na pytanie, jaki kształt przyjmuje edukacja kulturalna podejmowana w ich ramach – realizowana poza tradycyjnymi oraz komercyjnymi instytucjami kultury i oświaty. Przyjmując za kategorie analizy orientacje na cele oraz aspekty edukacji kulturalnej, autorka pokazuje, że może mieć ona cztery wymiary: edukacji do kultury zorientowanej na cele jednostkowe, edukacji przez kulturę zorientowanej na cele jednostkowe, edukacji do kultury zorientowanej na cele ponadjednostkowe; edukacji przez kulturę zorientowanej na cele ponadjednostkowe. Wymiary te nie stanowią alternatywy, w poszczególnych  przedsięwzięciach są obecne w różnym stopniu. W związku z tym edukacja kulturalna przeprowadzana w ramach oddolnych inicjatyw prezentuje zróżnicowane oblicze i przybiera różne kształty, a obok ujęć skoncentrowanych na celach indywidualnych lub ponadindywidualnych ujawniają się też takie, w których obie te orientacje ze sobą współgrają.

Słowa kluczowe

cultural education bottom-up cultural initiatives dimensions of cultural education approaches to the cultural education edukacja kulturalna oddolne inicjatywy kulturalne wymiary edukacji kulturalnej warianty/ujęcia edukacji kulturalnej

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Słowińska, S. (2018). ZRÓŻNICOWANE OBLICZE EDUKACJI KULTURALNEJ PODEJMOWANEJ ODDOLNIE ZILUSTROWANE BADANIEM I KRYTYCZNYM KOMENTARZEM. Dyskursy Młodych Andragogów, (19). https://doi.org/10.34768/dma.vi19.60

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>