Główna treść artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest próba rozpoznania zjawiska poszerzenia i rozproszenia ofert doradczych dla studentów polskich uczelni. Dyferencjacja ofert doradczych dla studentów zostanie omówiona w dwóch aspektach: poszerzenia, które dotyczy zakresu wsparcia doradczego, oraz rozproszenia, które opisuje wzrost liczby podmiotów oferujących doradztwo dla osób kształcących się w uczelniach wyższych. Punktem odniesienia będą elementy klasycznej koncepcji diagnozy rozwiniętej zaproponowanej przez Stefana Ziemskiego. Poza opisem zjawiska zaproponowane zostanie także diagnoza o charakterze eksplanacyjnym i prognostycznym. Zaprezentowane zostaną ewolucja
oferty akademickich biur karier oraz nowe oferty pojawiające się w społecznościach akademickich. Na
podstawie tych analiz wskazane zostaną wybrane tropy wyjaśniające kierunek i dynamikę przemian w zakresie doradztwa adresowanego do studentów.

Słowa kluczowe

counseling students higher education institutions doradztwo studenci uczelnie wyższe

Szczegóły artykułu

Biogram autora

Małgorzata Rosalska, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego

Jak cytować
Rosalska, M. (2024). Dyferencjacja ofert doradczych dla studentów – próba diagnozy zjawiska. Dyskursy Młodych Andragogów, (25), 193–204. Pobrano z https://dma.wns.uz.zgora.pl/index.php/DMA/article/view/729

Bibliografia

  1. Bron, A. i Kurantowicz, E. (2018) Zmagania nietradycyjnych studentów w poszukiwaniu zatrudnienia. Refleksje badaczy polskich i szwedzkich. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 21, 147-159.
  2. Butarewicz-Głowacka, A. (2021) Mentoring jako metoda wsparcia społecznego. Studium teoretyczno-empiryczne. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  3. Chruszczewski, P. (2021) Jak wytrenować noblistę. Rzecz o społecznym odbiorze tutoringu w grupie studentów i tutorów Uniwersytetu Wrocławskiego; badanie pilotażowe. Academic Journal of Modern Philology, 14, 69-90.
  4. Dziennik Ustaw (2013 )Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy [online]. Dostępny na: https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/download.xsp/WDU20130000674/T/D20130674L.pdf [5.07.2024].
  5. Maciejczuk-Tytus, U. (2009) Marketing relacyjny w usługach edukacyjnych. Ekonomiczne Problemy Usług, 46, 183-189.
  6. Małys, K. (2017) Zmiana funkcjonowania algorytmu podziału dotacji podstawowej a koszt kształcenia w publicznych szkołach wyższych – studium przypadku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 480, 80-88.
  7. Pasikowski, S. (2016) Percepcja akademickiego biura karier. Pomiędzy ideą instytucjonalnego wsparcia a ryzykiem zaniedbania. W: G. Piekarski (red.) Społeczne konteksty edukacji. Tropy – Przybliżenia – Aplikacje, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 205-223.
  8. Postaremczak, D., Rosalska, M. i Wierzbicki, J. (2022) Funkcjonowanie akademickich biur karier w okresie pandemii [online]. Dostępny na: https://sites.google.com/view/krasp-bk-badanie-2022 [15.06.2023].
  9. Rosalska, M. (2018) Doradztwo akademickie jako forma wspierania karier edukacyjnych i zawodowych studentów. Studia Poradoznawcze, 7, 164-174.
  10. Rosalska, M. (2019) Kompetencje akademickie w profilaktyce niepowodzeń edukacyjnych studentów. Dyskursy Młodych Andragogów, 20, 241-249.
  11. Smoguła, M. (2013) Akademickie biura karier a przedsiębiorczość. Ekonomiczne Problemy Usług, 109, 231-244.
  12. Solarczyk-Ambrozik, E. (2021) Uniwersytety wobec przemian pracy i globalnej kultury edukacyjnej. Teologia i Moralność, 16(1)(29), 43-59.
  13. Włodarczyk, R.W. (2018) Tutoring akademicki w Polsce – możliwości i wyzwania. Horyzonty Wychowania, 17(43), 73-83.
  14. Ziemski, S. (1973) Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Inne teksty tego samego autora