Główna treść artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest próba rozpoznania zjawiska poszerzenia i rozproszenia ofert doradczych dla studentów polskich uczelni. Dyferencjacja ofert doradczych dla studentów zostanie omówiona w dwóch aspektach: poszerzenia, które dotyczy zakresu wsparcia doradczego, oraz rozproszenia, które opisuje wzrost liczby podmiotów oferujących doradztwo dla osób kształcących się w uczelniach wyższych. Punktem odniesienia będą elementy klasycznej koncepcji diagnozy rozwiniętej zaproponowanej przez Stefana Ziemskiego. Poza opisem zjawiska zaproponowane zostanie także diagnoza o charakterze eksplanacyjnym i prognostycznym. Zaprezentowane zostaną ewolucja
oferty akademickich biur karier oraz nowe oferty pojawiające się w społecznościach akademickich. Na
podstawie tych analiz wskazane zostaną wybrane tropy wyjaśniające kierunek i dynamikę przemian w zakresie doradztwa adresowanego do studentów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Bron, A. i Kurantowicz, E. (2018) Zmagania nietradycyjnych studentów w poszukiwaniu zatrudnienia. Refleksje badaczy polskich i szwedzkich. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 21, 147-159.
- Butarewicz-Głowacka, A. (2021) Mentoring jako metoda wsparcia społecznego. Studium teoretyczno-empiryczne. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
- Chruszczewski, P. (2021) Jak wytrenować noblistę. Rzecz o społecznym odbiorze tutoringu w grupie studentów i tutorów Uniwersytetu Wrocławskiego; badanie pilotażowe. Academic Journal of Modern Philology, 14, 69-90.
- Dziennik Ustaw (2013 )Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy [online]. Dostępny na: https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/download.xsp/WDU20130000674/T/D20130674L.pdf [5.07.2024].
- Maciejczuk-Tytus, U. (2009) Marketing relacyjny w usługach edukacyjnych. Ekonomiczne Problemy Usług, 46, 183-189.
- Małys, K. (2017) Zmiana funkcjonowania algorytmu podziału dotacji podstawowej a koszt kształcenia w publicznych szkołach wyższych – studium przypadku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 480, 80-88.
- Pasikowski, S. (2016) Percepcja akademickiego biura karier. Pomiędzy ideą instytucjonalnego wsparcia a ryzykiem zaniedbania. W: G. Piekarski (red.) Społeczne konteksty edukacji. Tropy – Przybliżenia – Aplikacje, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 205-223.
- Postaremczak, D., Rosalska, M. i Wierzbicki, J. (2022) Funkcjonowanie akademickich biur karier w okresie pandemii [online]. Dostępny na: https://sites.google.com/view/krasp-bk-badanie-2022 [15.06.2023].
- Rosalska, M. (2018) Doradztwo akademickie jako forma wspierania karier edukacyjnych i zawodowych studentów. Studia Poradoznawcze, 7, 164-174.
- Rosalska, M. (2019) Kompetencje akademickie w profilaktyce niepowodzeń edukacyjnych studentów. Dyskursy Młodych Andragogów, 20, 241-249.
- Smoguła, M. (2013) Akademickie biura karier a przedsiębiorczość. Ekonomiczne Problemy Usług, 109, 231-244.
- Solarczyk-Ambrozik, E. (2021) Uniwersytety wobec przemian pracy i globalnej kultury edukacyjnej. Teologia i Moralność, 16(1)(29), 43-59.
- Włodarczyk, R.W. (2018) Tutoring akademicki w Polsce – możliwości i wyzwania. Horyzonty Wychowania, 17(43), 73-83.
- Ziemski, S. (1973) Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna.