The way of perceiving oneself as an adult learning subject and the importance of higher education in a phenomenographic reconstruction of the statements of Generation Z people about the experience of studying
pdf (Język Polski)

Keywords

adult as a learning subject
higher education
generation Z
phenomenography dorosły jako uczący się podmiot
wyższa edukacja
pokolenie Z
fenomenografia

How to Cite

Jurgiel-Aleksander, A., & Aleksander, Z. (2025). The way of perceiving oneself as an adult learning subject and the importance of higher education in a phenomenographic reconstruction of the statements of Generation Z people about the experience of studying. Adult Education Discourses, (26), 233–248. https://doi.org/10.61824/dma.vi26.765

Abstract

The aim of this article is an attempt to deal with the issue of adult learning from the perspective of a participant in higher education (university). The key to recognizing this issue is the phenomenographic reconstruction of the concept of studying and the way it describes the adult as a learner. The authors of the article reveal the results of their own research, the subject of which was the analysis of the experience, understanding and perception of studying by students from Generation Z. The reference to the collected empirical material present here is of a two-stage nature. First, in a simplified way, the authors present the categories of description that make up the image of studying in the perspective of Generation Z students in order to show that the key to distinguishing them is the roles that students assign to themselves as adult learning subjects. And these are the following roles: (a) participant in the formal education system, (b) user and consumer of knowledge, (c) practicing social independence, (d) adapting to the new (as opposed to school) academic didactic culture, (e) initiator of learning to be with others. The authors then look at what kind of validation of higher education (university) accompanies student-developed concepts of studying and the roles inscribed in them. As a result, they come to the conclusion that the process of justifying education in higher education takes place by emphasizing the importance of achieving the individual needs of individuals, recognizing the civilizational acceleration as a state describing the modern lifestyle, treating studying through the prism of learning that takes place on the terms of a meeting.

https://doi.org/10.61824/dma.vi26.765
pdf (Język Polski)

References

Aleksander, Z. (2010) Szansa na międzypokoleniowy dialog w kontekście rozumienia słów z zakresu moralności przez współczesne podmioty edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Aleksander, Z., Jurgiel-Aleksander, A. (2025) Doświadczenie studiowania w fenomenogrfaicznej

analizie wypowiedzi młodych dorosłych z pokolenia Z. Rocznik Andragogiczny, 32, 99-117.

Alheit, P. (2004) Ponowoczesne wyzwania „społeczeństwa uczącego się”. Podejście krytyczne.

Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(28), 7-26.

Alheit, P. (2009) Biographical learning – within the new lifelong learning discourse. W: K. Illeris

(red.) Contemporary Theories of Learning. Learning theorists… in their own words. London,

New York: Routledge, 116-128.

Bauman, T. (2011) Proces kształcenia w uniwersytecie w perspektywie potrzeb, oczekiwań i ocen nauczycieli akademickich oraz studentów. Raport z badań. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Biesta, G.J.J. (2013) The beautiful risk of education. London, New York: Routledge.

Dahlgren, L.O., Abrandt-Dahlgren, M., Hult, H., Hard of Sagerstad, H., Szkudlarek, T., Gajda, M.,

Jurgiel, A., Kopciewicz, L., Marzec, J., Meczkowska, A. i Mendel M. (2005) Conceptons of

learning among teachers and students in higher education. A Sewdish-polish comparative

study. W: T. Maliszewski, W.J. Wójtowicz i J. Żerko (red.) Antology of social and behavioral

sciences. Linköping: Linköpings Universitet, 89-115.

Eklund-Myrskog, G. (1998) Students’ conceptions of learning in different educational contexts.

Higher Education, 35, 299-316.

Field, J. (1996) European Dimensions. Education, training and the European Union. London,

Philadelphia: Jesica Lang Publication.

Field, J. (2000) Lifelong learning and the new educational order. London: Trentham Books.

Hausner, J. (red.) (2020) Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość system rozwoju kompetencji w Polsce. Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Jendza, J. (2020) Kultury Uniwersytetu. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Jurgiel, A. (2008) Doświadczanie dorosłości w byciu studentem. Fragment badania fenomenograficznego. Dyskursy Młodych Andragogów, 9, 61-68.

Jurgiel-Aleksander, A. (2016) Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu

na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza. Rocznik Andragogiczny,

, 267-282.

Jurgiel-Aleksander, A. (2019) Bycie obywatelem w wypowiedziach pokolenia 20 plus i ich fenomenograficzna rekonstrukcja. Dyskursy Młodych Andragogów, 20, 51-62.

Jurgiel-Aleksander, A. (2020) “Good education” and its instrumental description in the narrations of adults who have become students. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Educaton Discuorses [online], 21, 65-75. Dostępny na: https://doi.org/10.34768/dma.vi21.554.

Kerski, B. i Kołtan, J. (2021) Solidarity, Democracy, Europe. Gdańsk: European Solidarity Centre.

Kopciewicz, L. (2005) Męskość i kobiecość. Polsko-francuskie studium porównawcze. Kraków:

Impuls.

Kwieciński, Z. (2007) Epidemie społeczne w środowisku akademickim. W: Z. Kwieciński (red.)

Między patosem i dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne. Wrocław: Wydawnictwo

Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP, 63-74.

Malewski, M. (2024) Uniwersytet w pętli czasu. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education

Discourses [online], 25, 155-164. Dostępny na: https://doi.org/10.61824/dma.vi25.717.

Marton, F. (1986) Phenomenography: A Research Approach to Investigating Different Understandings of Reality. Journal of Thought, 21(3), 28-49.

Rosa, H. (2020) Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.

Rutkowiak, J. (1992) O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne. W: J. Rutkowiak (red.)

Pytanie – dialog – wychowanie. Warszawa: PWN, 13-52.

Rutkowiak, J. (2010) Uczenie się w warunkach kultury neoliberalnej: kontekstowanie jako wyzwanie dla teorii kształcenia. W: E. Potulicka i J. Rutkowiak (red.) Neoliberalne uwikłania

edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 163-176.

Suchecka, J. (2023) Pokolenie zmiany. Młodzi o sobie i świecie, który nadejdzie. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Usher, R. (2009) Experience, pedagogy and social practices. W: K. Illeris (red.) Contemporary

Theories of Learning. Learning theorists… in their own words. London, New York: Routledge,

-183.

Vlieghe, J. i Zamojski, P. (2019) Towards an Ontology of Teaching. Thing-centred Pedagogy,

Affirmation and Love for the World. Cham: Springer.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Adult Education Discourses